Oby to nie był ostatni taki przejazd!!!

Oby to nie był ostatni taki przejazd!!!

25 września 2020 | Autor: Piotr Borowiak / Adam Kupniewski ​ | Źródło: Stacja Pyskowice / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ostatni "pożegnalny" transport piasku do Kopalni Piasku Szczakowa został poprowadzony parowozem Ty42-24 w październiku 2018r. ​​Po likwidacji pociągów wjeżdżających na pola piaskowe KP Szczakowa, w 2020r. zgłoszono plan likwidacji linii piaskowej nr 301 KP Kotlarnia (Kotlarnia - Makoszowy), oraz poprowadzenia w ciągu zlikwidowanego torowiska traktów rowerowych.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

22 września 2020r. Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów z Pyskowic zorganizowało specjalny przejazd. O godz. 6:00 pociąg złożony z trzech wagonów osobowych typu 94A, prowadzony lokomotywą ZEM Łabędy, SM42-2587 "Maja" opuścił teren gliwickiej Huty Łabędy rozpoczynając wyjątkowy, historyczny i ważny dla przyszłości linii 301 przejazd w relacji Gliwice Łabędy - Kotlarnia i Kotlarnia - most zsypowy "Wojciech" w Zabrzu.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

W trakcie tego objazdowego przejazdu trwały żarliwe dyskusje z goścmi reprezentującymi władze wojewódzkie nt. zasadności likwidacji torów. Połączono siły ekipy prowadzącej i organizującej pociąg, z siłami zaprzyjaźnionych i zainteresowanych tematem pasażerów sugrowały połączenie rekreacji rowerowej z kolejową, poprzez uruchamianie na tej trasie pociągów retro, okolicznościowych czy nawet regularnych turystycznych przy wykorzystaniu zabytkowego tabour, w tym parowego, bedącego w zasobach TOZK Pyskowice.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Skład zyskał nazwę nawiązującą do trasy przejazdu (szlakiem jezior Pławniowice-Dzierżno-Czechowice-Anaszacht) - "Cztery Jeziora", a na wagonach zawisły okolicznościowe tablice relacyjne. Był to pierwszy przejazd pociągu osobowego linią kolei piaskowej od 24 lat. Całodniowa przeprawa pociągu podzielona była na kilka etapów:

  • przejazd torami PKP PLK jako poc. TKS 443064/5
  • Gliwice Łabędy - podg. Szobiszowice - Gliwice - Gliwice Sośnica - Zabrze Makoszowy - Mizerów - podg. Gierałtowice - Knurów - podg. Szczygłowice Kop - Leszczyny
  • ​przejazd torami KP Kotlarnia na odc.:
  • Leszczyny - Kamień - Paruszowiec - EW/EZ (przy Elektrowni Rybnik) - Rudy - Kotlarnia ​
  • ​przejazd torami KP Kotlarnia na odc.:
  • Kotlarnia - Kanał - Drama - Pyskowice - Czechowice - Przezchlebie - Czekanów - Zabrze Mikulczyce - Michał - Wojciech
  • po zjeździe na bocznicę mostu zsypowego Wojciech zmiana czoła i powrót torem piaskowym do Kotlarni, a dalej do wjazdu na tor PKP PLK
  • ​powrót torami PKP PLK jako poc. TKS 443068/9
  • Leszczyny - podg. Szczygłowice Kop - Knurów - podg. Gierałtowice - Mizerów - Zabrze Makoszowy - Gliwice Sośnica - Gliwice - podg. Szobiszowice - Gliwice Łabędy

Na koniec, SM42-2587 ZEM Łabędy została zastąpiona przez SM42-2308 Śląskiego Centrum Logistyki. Zamianazostała przeprowadzona w Porcie Gliwice. W "nowym" zestawieniu skład cofnął się w peron 1 stacji Gliwice, ze względu na niemożność wykonania zmiany czoła w Gliwicach Porcie; skąd wrócił na powrót do Gliwic Łabęd i dalej na teren Huty.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Organizatorzy dziękują SKPL Cargo sp. z o.o. za okazaną pomoc przy organizacji przejazdu.

Pociąg spotkał się z szerokim zainteresowaniem osób pasjonujących się historią i fotografią kolejową, a także przypadkowych oglądających. Na trasie wykonano kilka historycznych, upamiętniających wydarzenie fotografii. Wśród uczestników przejazdu był fotoreporter Kuriera Kolejowego - Adam Kupniewski. Zapraszamy do obejrzenia relacji fortograficznej z przejazdu miłosników "Piaskowej Kolei".

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy