Postępuje modernizacja kolejowej trasy Poznań - Wrocław.

Postępuje modernizacja kolejowej trasy Poznań - Wrocław.

28 września 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Na kolejowej trasie Poznań – Wrocław, modernizowany jest odcinek Czempiń – granica Dolnego Śląska. Pasażerowie korzystają z 20 bardziej dostępnych peronów. Nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania, to sprawniejsze kursowanie pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Inwestycja PKP Polskich Linii hhKolejowych S.A. za ok. 1,5 mld zł z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) istotnie zwiększa ofertę kolei.

Prace na szlaku Bojanowo - Rawicz. Fot. K. Strzekczyk / PKP PLK.

Zasadnicze prace na objętym modernizacją odcinku linii kolejowej Poznań – Wrocław, między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego, planowane są do końca roku.

– Modernizacja linii Poznań – Wrocław już zapewniła atrakcyjne podróże regionalne w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Trasa będzie jeszcze bardziej konkurencyjna w podróżach dalekobieżnych. Inwestycja na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego realizowana z instrumentu CEF Łącząc Europę to wzmocnienie roli kolei także jako ekologicznego transportu towarowego w przewozach międzynarodowych – powiedział Arnold Bresch członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Coraz lepsze podróże między Czempiniem a Dolnym Śląskiem zapewnia już 20 nowych peronów. Do pociągu wygodnie można wsiąść na 5 stacjach i 6 przystankach. Nowe perony są w Rawiczu, Bojanowie, Rydzynie, Kaczkowie, Lesznie, Starym Bojanowie, Przysiece Starej, Kościanie i Starych Oborzyskach. W Lipnie Nowym i Górce Duchownej budowane są perony przy drugim torze. Wygodę w podróży zapewniają wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem są ścieżki naprowadzające.

Stacja Leszno. Fot. Mirosław Siemieniec

Perony są dostępne dla osób mających trudności z poruszaniem się. Z nowych i wyremontowanych przejść podziemnych z windami można korzystać w Kościanie, Starym Bojanowie i Lesznie. Budowany jest ostatni segment przejścia podziemnego na stacji Leszno. Przejście podziemne połączy dworzec, perony i ul. Towarową, co ułatwi dostęp do pociągów i usprawni komunikację w mieście. Jesienią bezpieczne, dogodne dojście pod torami zyskają także podróżni w Bojanowie oraz w Rawiczu. Na przystankach dobry dostęp do kolei zapewniają pochylnie.

Na trasie wymieniono już 80% infrastruktury – to ponad 100 km torów i sieci trakcyjnej. Pociągi korzystają z nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem. Drugi tor modernizowany jest między Starym Bojanowem a Lesznem oraz między Bojanowem a Rawiczem.

– Bardzo się cieszę z dobrego postępu prac na linii kolejowej E-59 z Czempina do granicy województwa dolnośląskiego. To bardzo ważna modernizacja dla całego korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk (CNC), która przyczynia się do rozwoju ekologicznego transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.

Wzrasta poziom bezpieczeństwa dzięki nowym, bezkolizyjnym skrzyżowaniom. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powstanie siedem wiaduktów. Lepsza komunikacja jest już w Lesznie (wiadukt drogowy w ciągu ul. Wilkowickiej), w Klonówcu (skrzyżowanie starej drogi S5 z linią kolejową) i w Kościanie (na ul. Młyńskiej). Tunele drogowe pod linią kolejową powstają w Rawiczu (na ul. Piłsudskiego) oraz w Kościanie (na ul. Gostyńskiej), w Bojanowie (Pakówce) budowany jest przejazd dla samochodów nad torami.

Stacja Oborzyska Stare. Fot. Mirosław Siemieniec

Mieszkańcy Kościana zyskali nowe, bezpieczne, podziemne przejście na ul. Wyzwolenia. Do końca roku podobny obiekt, przeznaczony dla pieszych i rowerzystów, dostępny będzie na ul. Okrężnej w Lesznie oraz ul Świętojańskiej w Rawiczu.

Sprawne przejazdy pociągów i samochodów umożliwiają przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa nawierzchnia i lepsze zabezpieczenia są już na 11 z 24 skrzyżowań torów z drogą, m.in. w miejscowości Kłoda i w Rawiczu.

Wiadukt w Kościanie. Fot. Mirosław Siemieniec

Kolej zwiększa ofertę między Poznaniem a Wrocławiem

Zmodernizowana trasa umożliwi przejazdy pociągów między Poznaniem a Wrocławiem z prędkością 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń czas przejazdu najszybszych składów wyniesie ok. 1:30 h. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo, a przewoźnicy będą mogli realizować większą liczbę połączeń.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” wart jest ok. 1,5 mld zł. Inwestycja jest realizowana przy współudziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Dofinansowanie wynosi ok. 1 mld zł. Zasadnicze prace na trasie planowane są do końca roku.

Zrealizowane w ubiegłych latach prace na linii kolejowej z Poznania do Wrocławia, na odcinkach Poznań – Czempiń oraz Wrocław – granica woj. dolnośląskiego, zapewniły już wygodne podróże na 20 stacjach i przystankach. Nowe perony służą pasażerom m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie. Bezpieczeństwo zwiększyły bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu, Łęczycy i Mosinie. Pociągi sprawnie jeżdżą ok. 90 km odcinkiem nowych torów z siecią trakcyjną.