Z Polski do Kazachstanu przejeżdża 50 kontenerów w jednym pociągu z ładunkiem mleka w proszku i śmietanki. To największa partia produktów objętych sankcjami od czasu otwarcia tranzytu towarów objętych sankcjami przez Rosję w marcu 2020 roku. W sumie UTLC ERA przetransportowała 101 kontenerów z towarami z rosyjskiej listy sankcyjnej.
Pociąg załadowany produktami mlecznymi wjechał na terytorium Rosji z Republiki Białorusi przez stację graniczną Smoleńsk-Sortirowoczny. Plomby nawigacyjne zostały umieszczone na kontenerach i uruchomione przez operatora plombowania, firmę Digital Platform Development Center, w celu zapewnienia kontroli na trasie w punkcie kontrolnym Rostransnadzor. Całkowity czas potrzebny na zawieszenie plomb nawigacyjnych to jedna godzina. Informacja o wysyłce została zarejestrowana w systemach danych CRPC. Następnie pociąg ruszył tranzytem przez terytorium Rosji do Kazachstanu. Przejazd pociągiem przez terytorium Federacji Rosyjskiej zajął 3 dni, łączna trasa wynosiła około 2500 km.
„Najkrótsza trasa z Europy do Chin i krajów azjatyckich prowadzi przez terytorium Rosji. Korzystanie z rosyjskiej sieci transportowej obniża koszty przewoźnika o 25-30% w porównaniu z obwodnicami tras lądowych. Cyfryzacja transportu z wykorzystaniem elektronicznych plomb nawigacyjnych pozwala na przyspieszenie odpraw przewozu towarów oraz zminimalizowanie czasu i kosztów finansowych organizacji procesu transportu. Dzięki temu przewoźnicy mogą podnosić jakość usług, a także uwalniają dodatkowy kapitał obrotowy dla dostawców ”- powiedziała Elena Ignatenkova, dyrektor generalna Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych.
„Od momentu pierwszej wysyłki widzimy, że tranzyt ekspresowych pociągów kontenerowych z towarami objętymi rosyjskimi sankcjami przez terytorium Rosji jest bardzo poszukiwany przez firmy europejskie i chińskie.
Realizację dowolnego projektu można scharakteryzować etapami: etapy planowania już minęły, a także etapy wysyłek pilotażowych. Sformowanie pełnego składu pociągu kontenerowego załadowanego produktami objętymi sankcjami to początek etapu komercjalizacji, który jest wielką szansą dla europejskich producentów na regularne wysyłanie towarów do konsumentów w Chinach w krótkim czasie koleją.
Oczywiście jest to dobry punkt wzrostu zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów w Europie. Czas technologiczny potrzebny do zawieszenia plomby nawigacyjnej praktycznie nie wpływa na prędkość transportu. Spodziewamy się dalszego wzrostu zamówień na transport tych grup towarowych ”- komentuje Alexey Grom, CEO UTLC ERA.
Tranzyt towarów objętych sankcjami przez terytorium Rosji jest dozwolony dekretem Prezydenta Federacji Rosyjskiej nr 290 z dnia 24 czerwca 2019 r., stanowiącym o konieczności stosowania elektronicznych plomb nawigacyjnych. Monitorowanie takich przesyłek odbywa się za pomocą Systemu Śledzenia Transportu Towarów, który gromadzi, przetwarza, przechowuje i automatycznie przekazuje dane o lokalizacji i bezpieczeństwie towarów do organów kontrolnych i nadzorczych. Nadawca może również zobaczyć szczegółowe informacje o lokalizacji swojego ładunku na swoim koncie osobistym na stronie internetowej operatora plombującego crcp.ru