Dzięki determinacji samorządów powstaje tunel w Świnoujściu

Dzięki determinacji samorządów powstaje tunel w Świnoujściu

10 października 2020 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
PODZIEL SIĘ

Gigantyczna maszyna TMB, która wydrąży tunel i połączy wyspy Uznam oraz Wolin została oficjalnie powitana w Świnoujściu. Marszałka Olgierda Geblewicza reprezentował podczas uroczystości Dyrektor Generalny Przemysław Włosek, który przypomniał, że od samego początku inwestycja była wspierana przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, który  jako pierwszy uruchomił wsparcie finansowe dla miasta Świnoujście. Pierwszym krokiem do realizacji inwestycji było opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, w czym pomogło 4,8 mln zł eurofunduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Dzięki determinacji samorządów inwestycja ruszyła.

Wizualizacja tunelu. Źródło: GDDKiA

To kluczowa inwestycja dla gospodarki Pomorza Zachodniego, turystyki, podniesienia jakości życia mieszkańców oraz bezpieczeństwa na torze wodnym Świnoujście - Szczecin. Marszałek Olgierd Geblewicz wielokrotnie podkreślał konieczność stworzenia stałej przeprawy w Świnoujściu i wspierał starania mieszkańców oraz włodarzy miasta w dążeniu do wybudowania tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Jeszcze w 2013 r. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, wskazywał na potrzebę podjęcia decyzji w sprawie wyboru wariantu stałego połączenia oraz wpisania inwestycji na priorytetowej pozycji rozwoju sieci drogowej Polski na lata 2014-2020.  

Konsekwentny lobbing przyniósł owoce - Cieszę się, że udało się wpisać świnoujską inwestycję na listę podstawową Kontraktu Terytorialnego dla Pomorza Zachodniego na lata 2014-2020. Oznacza to w praktyce połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. To początek, który znacząco przyśpieszy ścieżkę realizacji inwestycji. Świnoujście jest szczególnym miejscem na mapie Polski, a tunel jest szczególnie ważną inwestycją dla miasta, regionu i kraju. – mówił w 2014 r. marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel w Świnoujściu. Fot. GDDKiA

Jedną z natychmiastowych decyzji Samorządu Województwa było udzielenie Miastu Świnoujście dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 – 2013 w wysokości 4,8 mln zł na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, niezbędnego do rozpoczęcia prac budowlanych. Całkowity koszt przygotowania dokumentacji oszacowano na ponad 5,6 miliona złotych.

- Pan marszałek Olgierd Geblewicz przy wielu okazjach powtarzał, że inwestycje tego typu wymagają determinacji, staranności, współpracy i konsekwencji. W imieniu marszałka województwa zachodniopomorskiego dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się realizacji budowy tunelu w Świnoujściu. To Miasto Świnoujście jest inwestorem tego wielkiego projektu infrastrukturalnego. Ta inwestycja pokazuje więc, jak ważną rolę we współczesnej Polsce odgrywa samorząd. Jeśli jest dialog i wsłuchanie się w głos mieszkańców, można osiągnąć wiele dobrego – powiedział Dyrektor Generalny Przemysław Włosek.

Warta ponad 900 mln zł inwestycja jest w realizowana dzięki wsparciu unijnemu w wysokości ponad 770 mln zł. Budowa tunelu, to olbrzymie wyzwanie dla miasta Świnoujście, które wyłoży blisko 140 mln zł. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku i pozwoli nie tylko na pełną integrację Świnoujścia z Polską. Nowa infrastruktura umożliwi także integrację województwa zachodniopomorskiego z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego w obszarze inwestycji kolejowych (w ramach programu CPK – 6 postulatów) oraz wartych 108 mln zł inwestycji związanych z regionalnym portem lotniczym Szczecin – Goleniów.