Ukraina oczekuje limitu 200 000 zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych

Ukraina oczekuje limitu 200 000 zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych

14 października 2020 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy
PODZIEL SIĘ

13 października br. w ramach oficjalnej wizyty Prezydenta RP Andrzeja Dudy na Ukrainie, odbyło się bilateralne spotkanie Ministra Infrastruktury Ukrainy Władysława Krykli z Ministrem Infrastruktury RP Andrzejem Adamczykiem. Strony omówiły perspektywy rozwoju połączeń transportowych między oboma krajami, a także wykorzystania potencjału tranzytowego.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury RP

W trakcie rozmów Władysław Kryklij podkreślił potrzebę zapewnienia ukraińskim przewoźnikom drogowym wystarczającej liczby zezwoleń z RP na warunkach ustalonych w momencie podpisywania Stowarzyszenia UE-Ukraina. Sygnalizował, że ukraińscy przewoźnicy czekają na postępy w tej sprawie i są gotowi na parytetowe ustalenie liczby bilateralnych zezwoleń. Jednak ruch tranzytowy nie powinien być ograniczony do żadnej ze stron.

Władysław Krykliy po raz kolejny zwrócił uwagę, że ograniczenia strony polskiej wobec ukraińskich przewoźników w zezwoleniach mają negatywny wpływ na obroty i wezwał Andrzeja Adamczyka do niewstrzymywania ruchu samochodowego.

Zdaniem Władysława Krykli limit polskich zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych nie powinien być mniejszy niż 200 000 zezwoleń. To minimum wymagane do transportu ukraińskich przewoźników. Ukraina jest również gotowa do wprowadzenia cyfrowej wymiany zezwoleń transportowych.

Minister Infrastruktury Ukrainy poinformował o podjętych działaniach w celu wprowadzenia kontroli nad procedurą wydawania pozwoleń i zaproponował podjęcie prac nad kwestiami kompatybilnej infrastruktury cyfrowej oraz przyszłego przejścia na pozwolenia elektroniczne. Powiedział też, że strona ukraińska wywiązała się ze wszystkich zobowiązań podczas poprzednich posiedzeń Komisji Wspólnej ds. Międzynarodowego Transportu Drogowego i oczekuje, że strona polska wypełni swoje zobowiązania na kolejnym posiedzeniu Komisji na początku listopada 2020 roku.

Dzięki realizacji programu „Wielka Budowa”, w tym roku po raz pierwszy od 30 lat Ukraina odnowi około 6 000 km dróg. Również przy wsparciu strony polskiej, dzięki polskiemu kredytowi zintensyfikowano proces modernizacji punktów kontrolnych Shehyni (Medyka) i Krakivets (Korchowa).

„Ze swojej strony rozpoczęliśmy już remont dróg dojazdowych T-14 Jaworów - Chruszczów i H-22 Uściług - Łuck - Równe i bardzo szybko integrujemy się z siecią europejską. Punkty kontrolne na granicach państwowych powinny nas przede wszystkim nie dzielić, ale łączyć - podkreślił Vladislav Krykliy.

Z kolei Minister Andrzej Adamczyk zwrócił uwagę na postępy budowy dróg na Ukrainie i zwrócił uwagę na potrzebę rozbudowy korytarzy transportowych, w tym Go Highway. Rozwiązanie problemu niewystarczających zezwoleń upatruje dopiero po przyspieszeniu ruchu granicznego, a także w optymalizacji funkcjonowania punktów kontrolnych i delimitacji ruchu pasażerskiego i towarowego.

Ministrowie rozmawiali także o rozwoju infrastruktury granicznej, realizacji wspólnych projektów infrastrukturalnych w zakresie transportu szynowego oraz zwiększeniu ruchu kontenerów koleją, a także o współpracy portowej i lotniczej. Vladislav Krykliy podkreślił celowość przeprowadzenia eksperymentu polegającego na stworzeniu wspólnej przestrzeni celnej, tak aby przewoźnicy optymalnie spędzali czas podczas przekraczania granic. Pierwsze projekty pilotażowe w ramach eksperymentu mogłyby obejmować kilka punktów kontrolnych między Ukrainą a Polską.