Generacja Z wskakuje do pociągu

Generacja Z wskakuje do pociągu

23 października 2020 | Źródło: UNIFE
PODZIEL SIĘ

Kolej jest wyjątkowo przyjazną środowisku metodą transportu, z każdym rokiem coraz bardziej - dzięki stale wdrażanym w Europie innowacjom.

Fot. UNIFE

Czy to dlatego pokolenie Z, czyli młodzi Europejczycy w wieku 16-25 lat — właśnie wchodzący w dorosłe życie i na rynek pracy — wybierają kolej? Czy interesuje ich kariera w branży kolejowej?

Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi badanie, którego wyniki opublikował wczoraj międzynarodowy think tank ThinkYoung. Oto pięć kluczowych wniosków:

  • Większość młodych z pokolenia Z wybiera bardziej ekologiczną formę transportu ze względu na dobro planety.
  • Pokoleniu Z zależy na tym, aby władze inwestowały w zrównoważony rozwój transportu kolejowego.
  • Pokolenie Z uważa, że technologie bezemisyjne to przyszłość transportu szynowego.
  • Co drugi Europejczyk z pokolenia Z rozważa podjęcie studiów czy pracy związanych z działalnością na rzecz naszej planety.
  • Dla młodych kobiet z wykształceniem ścisłym kwestia zrównoważonego rozwoju (i podejścia pracodawcy do tego zagadnienia) jest ważniejsza niż dla ich męskich rówieśników.

Badanie przeprowadzono w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Holandii. Wspiera ono kampanię HOP ON FOR OUR PLANET (WSKAKUJ DLA NASZEJ PLANETY), którą zainicjowało Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Zaopatrzenia Kolei (UNIFE). Zasadniczo rzecz ujmując, chodzi o przyspieszenie na drodze zielonej, ekologicznie zrównoważonej Europy.

Jednym z głównych celów kampanii jest rekrutacja młodych talentów z pokolenia Z, ale także utrzymanie bardziej doświadczonych pracowników. Badanie jest jednocześnie wyjątkową okazją, aby wysłuchać głosu młodych Europejczyków i — odpowiadając na ich potrzeby i oczekiwania — prowadzić bardziej przemyślaną strategię w przemyśle i zarządzaniu.

Nasza kampania jasno pokazuje, że kolej jest właściwą drogą naprzód: w kierunku zrównoważonego transportu, innowacyjnej pracy i rozwoju zawodowego przez całe życie. Szczególnie dotyczy to europejskiej młodzieży z tzw. pokolenia Z, która, jak wynika z badania, powinna jeszcze sporo się dowiedzieć o naszej branży – wyjaśnia Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny Alstom oraz prezes UNIFE.

Kampania „HOP ON” wystartowała 21.10.2020. W rozpoczynającym ją evencie online udział wzieli przedstawiciele pokolenia Z, Komisji Europejskiej z Brukseli, Parlamentu Europejskiego oraz największych spółek z sektora zaopatrzenia kolei.

Cyfryzacja i automatyzacja sprawiają, że w przemyśle kolejowym pracownikom potrzebne są zupełnie nowe umiejętności — mówiła Barbara Bonvissuto, szefowa wydziału ds. inżynierii, przemysłu kolejowego i morskiego w Komisji Europejskiej.

Dzisiejsze wydarzenie potwierdza, że branża kolejowa przechodzi transformację. Także wizerunkowo. Bardzo cieszymy się, że jesteśmy częścią kampanii „Hop On”, bo to kolejna okazja, żeby dotrzeć zarówno do młodszych, jak i już doświadczonych pracowników. Dać im dostęp do innowacji i otworzyć wspaniałe ścieżki karier – mówi Philippe Citroën, dyrektor generalny UNIFE. Jestem przekonany, że dzięki naszym wspólnym wysiłkom Europejski Zielony Ład wchodzi na szybszy tor.

Kampania „HOP ON” wspiera inicjatywę, żeby rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. Byłoby to okazją do promowania kolei jako jednego z najbardziej zrównoważonych, bezpiecznych i ekologicznych środków transportu.

Wyniki badania - ogólnie dla Europy oraz dla poszczególnych krajów - są dostępne na stronie: www.HopOnRail.eu.