Zatwierdzono warunki taryfowe dla transkaspijskiego międzynarodowego szlaku transportowego

Zatwierdzono warunki taryfowe dla transkaspijskiego międzynarodowego szlaku transportowego

26 października 2020 | Źródło: Koleje Kazachskie
PODZIEL SIĘ

W dniach 21-22 października w Stambule z udziałem szefów zainteresowanych zarządów kolejowych odbyło się spotkanie grupy roboczej ds. Rozwoju Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego (TMTM). Podczas wydarzenia wysłuchano relacji z działalności Międzynarodowego Stowarzyszenia „Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy”  za 9 miesięcy 2020 r., zgodnie z którym natężenie ruchu kontenerów na trasie TMTM z uwzględnieniem wpływu pandemii COVID-19 na dynamikę przewozów ładunków, za okres sprawozdawczy wyniosła około 15 000 TEU.

Fot. Port Aktau

W trakcie spotkania omówiono harmonogram przejazdów pociągów kontenerowych, przesyłek pojedynczych i grupowych w kierunku wschód-zachód, a także kwestie zmiany Umowy o organizacji ruchu kontenerowego w bezpośredniej międzynarodowej komunikacji kolejowej i wodnej z udziałem statków dowozowych pomiędzy portami Morza Kaspijskiego - Aktau, Baku (Alat)) z dnia 25 czerwca 2019 r.

Do konsorcjum Trans-Kaspijskiego Szlaku Transportowego, koordynowanego przez KTZ Express SA, został przyjęty azerbejdżański operator wagonów ADY Express LLC.

Uczestnicy spotkania zatwierdzili warunki taryfowe na trasie TMTM na przewóz wzbogaconego węgla, orzechów koksowych, siarki, gazu skroplonego, zboża, nasion oleistych, roślin strączkowych i innej nomenklatury towarowej.

 

20 lutego 2014r. w celu stworzenia korzystnych warunków do wykorzystania potencjału tranzytowego i transportowego szlaku transkaspijskiego powołano Komitet Koordynacyjny Rozwoju Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego (TMTM) z udziałem kolei, administracji portowej i armatorów Azerbejdżanu, Kazachstanu i Gruzji. 12 kwietnia 2016 r. w Baku (Azerbejdżan) została podpisana Umowa o utworzeniu Międzynarodowego Konsorcjum Transportu Transkaspijskiego - jednego operatora.

W grudniu 2016 roku Komitet Koordynacyjny ds. Rozwoju TMTM, w celu zwiększenia efektywności i koordynacji wspólnych prac uczestników szlaku, podjął decyzję o utworzeniu Międzynarodowego Stowarzyszenia „Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy” z siedzibą w Astanie (Kazachstan). Jej założycielami były administracje kolejowe Kazachstanu, Azerbejdżanu i Gruzji, Międzynarodowy Morski Port Handlowy Aktau, Międzynarodowy Port Morski w Baku, Towarzystwo Żeglugi Kaspijskiej i Port Morski w Batumi.