W grudniu zakończą się prace na małopolskim odcinku trasy Warszawa – Kraków.

W grudniu zakończą się prace na małopolskim odcinku trasy Warszawa – Kraków.

29 października 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Przewidywalne i szybkie podróże, m.in. do Warszawy i Wrocławia oraz dostępniejsza kolej aglomeracyjna w Zastowie - takie efekty przyniosą prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na małopolskim odcinku linii z Krakowa do stolicy. Prace za ponad 16 mln zł są na półmetku. Finansowanie zapewniają środki własne spółki i budżet.

Przystanek Zastów. Peron 2. Fot. Paweł Zając / PKP PLK

Na stacji Zastów nowe perony, kładka i windy będą dla podróżnych jeszcze w tym roku. Od lipca czynny jest nowy peron „aglomeracyjny”, a od października wykorzystywana jest przebudowana połowa dwukrawędziowego peronu. Są wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Udogodnienia dla podróżnych będą jeszcze rozszerzone po zakończeniu prac. Zamontowane zostanie lepsze oświetlenie. Informacje o pociągach uzupełni system zapowiedzi głosowych.

Przystanek Zastów. Budowa konstrukcj nowej kladki. Fot. Maciej Szeliga / PKP PLK

Bezpieczne przejście pomiędzy peronami zagwarantuje nowa kładka. Już gotowa jest konstrukcja obiektu. Wykonawca szykuje montaż kolejnych elementów przejścia. Kładka zostanie wyposażona w windy, co ułatwi dostęp do pociągów wszystkim podróżnym, szczególnie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji dobudowane zostaną także pochylnie i schody.

Dostępniejsza i sprawniejsza kolej aglomeracyjna i dalekobieżna w Zastowie, Miechowie i Słomnikach. Łatwiejszy dostęp do kolei aglomeracyjnej od lipca zapewnił podróżnym nowy peron w Zastowie. To kolejny dodatkowy peron na trasie między Sędziszowem a Krakowem, dedykowany podróżnym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Podobne obiekty PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały już w Miechowie i Słomnikach. Dodatkowe perony pozwalają na obsługę pociągów regionalnych i szybkie przejazdy składów dalekobieżnych, m.in. na trasie przez Tunel w kierunku Warszawy i Częstochowy. Zwiększyła się przepustowość trasy i usprawniły przejazdy blisko 140 pociągów w ciągu doby.

Przebudowa sieci trakcyjnej między Tunelem a Miechowem. Fot. Janusz Suwada / PKP PLK

Nowa sieć trakcyjna między Tunelem a Miechowem, to gwarancja przewidywalnych i bezpiecznych podróży. Wykonawca zdemontował stare, wyeksploatowane konstrukcje. Już z wykorzystaniem podciągów sieciowych montowany jest osprzęt i wywieszane nowe przewody. Prace realizowane są przy utrzymanym ruchu pociągów po jednym torze. Pod koniec listopada „pod nowym drutem” składy pojadą dwutorowo.

Wszystkie prace na małopolskim odcinku trasy Warszawa – Kraków, zakończą się do 31 grudnia 2020 r. Wykonawcą zadania za ponad 16 mln zł jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.