Kontrowersyjny projekt rozporządzenia MI Ukrainy w sprawie procedury umorzenia wagonów towarowych

Kontrowersyjny projekt rozporządzenia MI Ukrainy w sprawie procedury umorzenia wagonów towarowych

11 listopada 2020 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua)
PODZIEL SIĘ

Jeśli rozporządzenie zostanie przyjęte, flota wagonów towarowych Ukrzaliznyci może zostać zmniejszona o 39%, a firma będzie potrzebować ponad 93 mld UAH, aby ją odtworzyć.

Fot. Ukrzaliznycia

W październiku MIU opublikowało projekt rozporządzenia „O zatwierdzeniu trybu ustanawiania zakazu poruszania się wagonów towarowych w transporcie kolejowym”. Projekt ustawy określa mechanizm zakazu eksploatacji wagonów towarowych i wprowadza ograniczenie okresu użytkowania niektórych typów wagonów, w tym gondoli i transporterów zboża, na nie więcej niż półtora przewidzianego okresu użytkowania.

W związku z tym proponuje się ograniczenie eksploatacji uniwersalnych gondoli do następującego okresu użytkowania:

  • 33 lata do 31.12.2021 r.
  • 28 lat do 31.12.2022 r.
  • 27 lat do 31.12.2024 r.
  • 25 lat do 31.12.2025 r. 
  • 23 lata do 31.12.2027 r.
  • 22 lata do 01.01.2028 r.

Odnosząc się do projektu zarządzenia MIU, szef podkomisji ds. Transportu kolejowego komitetu transportu Rady Najwyższej Aleksandra Skichko powiedział, że będzie duży niedobór wagonów. "Od razu powinniśmy spodziewać się zakłóceń w terminach dostaw produktów oraz spadku produkcji i eksportu. Przedsiębiorstwa przemysłowe i rolnicze będą się zastanawiać, skąd wziąć 21 mld hrywien na nowe samochody. Inwestycje w modernizację trzeba będzie długo zapomnieć" - powiedział Skichko.

 „Ukrmetallurgprom” wyraził opinię, że zwykły zakaz przedłużania standardowego okresu użytkowania wagonów doprowadzi do likwidacji 89 tys. wagonów wszystkich typów, a to spowoduje ostry deficyt na rynku taboru. Konsekwencją będzie zmniejszenie produkcji przemysłowej, utrata miejsc pracy i zmniejszenie składek do budżetu państwa.

Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców (EBA) nie popiera projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, w którym proponuje się zatwierdzenie procedury ustanawiania zakazu ruchu wagonów towarowych. Firmy członkowskie Stowarzyszenia proponują sfinalizowanie dokumentu z uwzględnieniem propozycji ze strony biznesu, a eksperci EBA są gotowi udzielić niezbędnego wsparcia merytorycznego w procesie finalizowania projektu rozporządzenia.

Zwraca się uwagę, że według wyliczeń ekspertów Komitetu Logistyki EBA w przypadku przyjęcia zarządzenia MIU flota wagonów towarowych może spaść o 39% do 2028 r., A zatem wyniesie ok. 106 tys. wagonów. Tym samym wycofanych zostanie ponad 67 tysięcy wagonów towarowych. Eksperci Stowarzyszenia przewidują, że na wymianę takiej liczby wagonów biznes będzie musiał wydać ponad 93 mld hrywien.

Według projektu rozporządzenia do 2028 r. podstawowa redukcja nastąpi w części wagonów gondolowych i wyniesie 47%, co jest szacowane na 53 mld UAH. Ponadto brakuje już specjalistycznego taboru (peletowce, koksu, wiórowce), a przy ograniczonym okresie eksploatacji większość takiego taboru zostanie wycofana z eksploatacji. Renowacja tego typu taboru będzie niezwykle problematyczna ze względu na długi okres zwrotu i ograniczony segment rynku, w którym takie wagony mogą być używane.

W związku z tym przedstawiciele biznesu obawiają się poważnych problemów z zapewnieniem transportu, gdyż floty wagonów towarowych zabraknie, w wyniku czego część towarów zostanie przeniesiona na alternatywne środki transportu, co negatywnie wpłynie na działalność Ukrzaliznyci. Dodatkowo UZ będzie musiał odpisać ze swojej floty 62% gondoli i 100% wagonów zbóżowych (ponad 11 tys. sztuk) ze swojej floty w ciągu najbliższych 8 lat. W konsekwencji środki, które należałoby przeznaczyć na modernizację infrastruktury i floty lokomotyw, trzeba będzie przeznaczyć na odnowienie floty wagonów towarowych.

W związku z powyższym biznes ma istotne zastrzeżenia dotyczące wprowadzenia ograniczeń w żywotności wagonów towarowych, ponieważ może to doprowadzić do dotkliwego niedoboru wagonów i wzrostu ich cen, co w konsekwencji negatywnie wpłynie na ukraińską gospodarkę. Przedsiębiorstwa przemysłowe i rolnicze będą zmuszone inwestować w odnowę floty wagonowej, a nie skupiać się na ważniejszych obszarach.