Kolejne nowe pociągi trafią do czeskich regionów

Kolejne nowe pociągi trafią do czeskich regionów

13 listopada 2020 | Źródło: Koleje Czeskie
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie zawarły umowę ramową na dostawę do 60 sztuk nowoczesnych jednostek elektrycznych z konsorcjum Škoda Transportation i Škoda Vagonka. Zaprojektowane dla ruchu regionalnego, pociągi będą miały klimatyzowane wnętrze przystosowane dla osób o niepełnej sprawności, dostęp do Internetu Wi-Fi i inne najnowocześniejsze funkcje. Pasażerowie pojadą nimi w pierwszej kolejności w Województwie Morawsko-Śląskim, a jeśli plan zostanie ostatecznie zatwierdzony przez nowe kierownictwo regionu, również w Województwie Ołomunieckim.

Fot. cs.wikipedia.org

Konsorcjum Škoda Transportation i Škoda Vagonka było jednym z dwóch oferentów, którzy złożyli oferty na produkcję nowoczesnych pociągów dla czeskich kolei. Zwycięzca konkursu dostarczy zespoły elektryczne z rodziny RegioPanter.

„Transport regionalny otrzyma kolejny impuls w postaci nawet 60 nowych pociągów elektrycznych za prawie 9,6 mld koron, które zapewnią pasażerom większy komfort, a jednocześnie zaoferują ważne pod względem dostępności i bezpieczeństwa wyposażenie. Oczekujemy, że pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone w 2023 roku. Z umowy ramowej będziemy zawsze zamawiać tylko tyle jednostek, na ile zapewnimy sobie finansowanie w postaci umów z klientami ”- powiedział Václav Nebeský, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

„Będzie to nowoczesna, klimatyzowana jednopoziomowa i częściowo niskopodłogowa trójsawagonowa jednostka elektryczna do transportu regionalnego, mogąca pomieścić prawie 240 osób na miejscach siedzących. W pierwszej fazie chcielibyśmy zamówić do 29 sztuk z umowy ramowej. Spośród nich pierwsze dwa pojazdy, których zakup wspierany jest także dotacją z OPD2, przeznaczone są dla województwa morawsko-śląskiego. Po porozumieniu z samorządem regionalnym w 2023 i 2024 r. na liniach regionalnych w regionie ołomunieckim powinno stopniowo kursować kolejnych 27 pociągów ”- dodał Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. Handlu.

Nowoczesne pociągi zaoferują pasażerom jasne i przestronne, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi siedzeniami z tekstylnym pokryciem, łączem internetowym Wi-Fi i gniazdkami elektrycznymi 230 V do zasilania małej elektroniki. Łazienka będzie miała obieg zamknięty, więc można będzie korzystać z niej na stacji. Umożliwia dostęp bez barier dla osób o niepełnej sprawności, a także jest wyposażony w składaną ladę do przewijania niemowląt.

Jednostki będą miały dużo miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, przechowalnię bagażu, w tym uniwersalne schowki na wózki, rowery czy dodatkowy bagaż wielkogabarytowy, a także zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD, które będą informować pasażerów o przebiegu jazdy, np. o stacji docelowej, kierunku jazdy, następnym przystanku, a także o sytuacjach awaryjnych na trasie. Drzwi wejściowe będą przesuwane i łatwe w obsłudze za pomocą przycisków. Podczas jazdy drzwi będą zablokowane przed otwarciem. Zamykanie, a także blokowanie ich przed otwarciem następuje przed startem pociągu. Osoby niewidome będą wówczas mogły korzystać ze specjalnego radia, które będzie obsługiwać drzwi wejściowe pociągu.

Pociągi będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 160 km / h i będą wyposażone w najnowsze europejskie urządzenia sygnalizacyjne ETCS.