Koleje Duńskie zaciągnęły pożyczkę w wysokości 400 mln euro na zakup taboru elektrycznego

Koleje Duńskie zaciągnęły pożyczkę w wysokości 400 mln euro na zakup taboru elektrycznego

15 listopada 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy / NIB
PODZIEL SIĘ

Nordycki Bank Inwestycyjny ( NIB ) i Duńskie Koleje Państwowe ( DSB ) - podpisały umowę pożyczki w wysokości 400 mln EUR na sfinansowanie zakupu taboru elektrycznego w latach 2020–2025.

Fot. Siemens Mobility

Pożyczka na 15 lat sfinansuje 42 nowe lokomotywy elektryczne oraz ponad 100 składów i wagonów. Inwestycja jest częścią dziesięcioletniego programu, którego celem jest zastąpienie starzejącej się floty firmy i ograniczenie emisji CO2 do zera do 2030 roku.

Oczekuje się, że rozbudowa taboru zwiększy niezawodność i jakość usług oraz poprawi połączenia regionalne i międzynarodowe. DSB rozpocznie również wycofywanie lokomotyw spalinowych i starszych składów.

„Inwestycja jest znaczącym krokiem w kierunku realizacji polityki rządu duńskiego w zakresie emisji dwutlenku węgla i jest odpowiedzią na spodziewany wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego w nadchodzących latach. Lepsza łączność i bardziej wydajne usługi przyczynią się do zrównoważonej transformacji transportu kolejowego w przyszłości ”, mówi Henrik Normann, prezes i dyrektor generalny NIB.

Fot. Duńskie Koleje Państwowe ( DSB )

„Modernizacja duńskiej floty pociągów wnosi istotny wkład w ekologiczną agendę. Inwestycja jest spora i będzie trwała kilka lat. Na tej podstawie DSB jest zadowolony ze współpracy, a zaufanie, jakie NIB okazuje DSB, zapewnia długoterminowe finansowanie zielonych inwestycji. To bardzo satysfakcjonujące, gdy doceniamy nasze inicjatywy i inwestycje w przyjazny dla środowiska transport pasażerski oraz że możemy uzyskać finansowanie z bardzo godnego zaufania źródła ”- mówi Flemming Jensen, dyrektor generalny DSB.

DSB jest niezależnym publicznym przedsiębiorstwem państwowym podlegającym duńskiemu Ministerstwu Transportu i Mieszkalnictwa. Jest najważniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju. Świadczy usługi pociągów regionalnych, przewozów dalekobieżnych oraz kolei S-Train. Całkowity udział przedsiębiorstwa w rynku przewozów kolejowych w Danii wynosi około 75%.

NIB to międzynarodowa instytucja finansowa należąca do ośmiu krajów członkowskich: Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Łotwy, Litwy, Norwegii i Szwecji. Bank finansuje projekty prywatne i publiczne w krajach członkowskich i poza nimi. NIB ma najwyższy możliwy rating kredytowy, AAA / Aaa, przyznany przez wiodące agencje ratingowe Standard & Poor’s i Moody’s.

Jak Informował Kurier Kolejowy ( patrz tutaj ) firma Siemens Mobility otrzymała we wrześniu od duńskiego organu ds. bezpieczeństwa zezwolenie na eksploatację w Danii lokomotywy Vectron AC. Było to niezbędne dla realizacji dostawy 42 takich lokomotyw dla Duńskich Kolei Państwowych (DSB). Nowe lokomotywy dla DSB będą eksploatowane w Danii i w Niemczech, przede wszystkim w transporcie regionalnym. Zakupione pojazdy mają moc 6 400 KW i maksymalną prędkość 200 km/h. Lokomotywa Vectron AC jest przeznaczona do pracy pod napięciem 15kV oraz 25kV, posiada system sterowania ruchem ETCS i obsługuje system PZB/LZB i DK-STM.