Koleje Czeskie zakupią co najmniej dwadzieścia lokomotyw zdolnych rozwijać prędkości 230 km/h

Koleje Czeskie zakupią co najmniej dwadzieścia lokomotyw zdolnych rozwijać prędkości 230 km/h

17 listopada 2020 | Źródło: https://zdopravy.cz / Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował czeski portal zdopravy.cz Koleje Czeskie sprecyzowały swoje zamiary dotyczące zakupu lokomotyw o prędkości 230 km / h. Kilka dni temu przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę do 50 tak szybkich maszyn. Według czeskich kolei na rynku jest co najmniej jeden producent, który jest w stanie sprostać wymaganiom.

Lokomotywa Travca. Fot. Talgo

Koleje Czeskie rozważały zakup lokomotyw o prędkości do 230 km / h w ubiegłym roku, analizując obecne na rynku oferty producentów lokomotyw. Ostatecznie jednak zrezygnowały z zakupu, ponieważ ich zdaniem na rynku nie było producenta, który byłby w stanie dostarczyć lokomotywy z wymaganą prędkością. Stąd też w maju tego roku Koleje Czeskie ogłosiły przetarg na zakup lokomotyw o prędkości 200 km/h. Zgodnie z zapisami warunków zamówienia ma zostać zawarta umowa ramowa na maksymalnie 90 maszyn, a Koleje Czeskie gwarantują zakup co najmniej 40 masxyn. Przetarg nie został jeszcze zakończony.

Wszystko wskazuje na to, że producentem, który może spełnić wymagania Kolei Czeskich jest hiszpańskiego firma Talgo i jej lokomotywa Travca. W zeszłym roku Hiszpanie pozyskali ogromne zamówienie z Deutsche Bahn na dostawę nowych pociągów międzymiastowych push-pull (23 składy w pierwszej serii, łącznie do 100), które Travca ma ciągnąć (pchać). Prędkość pociągów wyniesie 230 km / h.

Od jesieni ubiegłego roku w Kolejach Czeskich procedowany jest ogromny przetarg na dostarczenie zestawów nietrakcyjnych (na wzór railjetów), który opiewa  łącznie 180 wagonów. Powinny móc poruszać się z prędkością do 230 km/h. Jeśli chodzi o lokomotywy, to dziś tylko dwa Taurusy mogą prowadzić skład z prędkością 230 km / h.

Fot. Talgo

Talgo jest nie tylko wiodącym światowym producentem technologii zmiennego rozstawu osi taboru przez ostatnie 50 lat, ale także pierwszym producentem pociągów, który zbudował lokomotywę, która może regulować rozstaw osi bez konieczności zatrzymywania się. Zaprojektowana, tak aby ułatwić ruch pasażerski na granicach międzynarodowych, Travca może być również używana do transportu towarów i operacji ostatniej mili bez trakcji elektrycznej.

Travca ma bardzo niski nacisk na oś, co oznacza, że jej układ jezdny z łatwością spełnia wysokie wymagania eksploatacyjne na torze przy dużych prędkościach, nawet przy prędkości 260 km/h.

Travca może działać na dwóch najczęściej stosowanych systemach zasilania w Europie i Rosji. Można ją również, na żądanie operatora dostosować do pracy przy dowolnym innym napięciu sieci. Oprócz gwarantowanej interoperacyjności, kolejną zaletą tej szybkiej lokomotywy jest jej energooszczędna konstrukcja. Travca jest o 15% lżejsza niż inne konkurencyjne produkty i może z łatwością przyspieszać i osiągać prędkość 260 km/h, zużywając mniej energii.