Pociąg wodorowy Talgo będzie gotowy w 2023 roku

Pociąg wodorowy Talgo będzie gotowy w 2023 roku

20 listopada 2020 | Źródło: Talgo
PODZIEL SIĘ

Talgo ogłosiło 19 listopada br. harmonogram produkcji i uruchomienia pociągu wodorowego, zielonej, innowacyjnej i wydajnej alternatywy dla silników wysokoprężnych, który będzie gotowy w 2023 r. Pociąg będzie nosił nazwę Talgo Vittal-One, jako odniesienie do miejsca  wodoru w układzie okresowym pierwiastków - pierwszy. Szczegóły zostały przedstawione podczas wydarzenia „Wodór odnawialny: szansa dla Hiszpanii”, zorganizowanego przez hiszpańskie Ministerstwo Przemian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych.

Talgo Vittal-One Fot. Talgo

Pierwsza faza testów walidacyjnych technologii wodorowej zostanie przeprowadzona w 2021 roku. Po zakończeniu procesu walidacji technologia wodorowa zostanie zainstalowana w nowym pociągu podczas drugiej fazy produkcyjnej, która odbędzie się w latach 2021-2023.

Prezes firmy, José María Oriol, stwierdził podczas swojej prezentacji: „Zielony wodór to już nie przyszłość, to rzeczywistość. Wdrożenie pociągów wodorowych, takich jak ten opracowywany przez Talgo, poprawi mobilność w naszym kraju i zwiększy pozytywny wpływ na środowisko. Pozwoli nam to maksymalnie wykorzystać niezelektryfikowaną hiszpańską infrastrukturę kolejową, jednocześnie zmniejszając emisję dwutlenku węgla”.

System ten jest skonfigurowany jako rozwiązanie modułowe, które można zainstalować we wszystkich typach pociągów, a także w modernizacjach z oleju napędowego na wodór. Został on jednak specjalnie zaprojektowany dla platformy Vittal dla pociągów podmiejskich i regionalnych, co Talgo zawarło w ofertach przetargowych złożonych w Hiszpanii i innych krajach.

Pociągi napędzane wodorem.

Ten innowacyjny system wykorzystuje akumulatory wodorowe, które dostarczają energię do silników elektrycznych pociągu. Jest zasilany odnawialnymi źródłami energii, takimi jak słoneczna fotowoltaika czy wiatr, które wytwarzają wodór, który jest magazynowany, a następnie wykorzystywany do zasilania układów napędowych opartych na ogniwach paliwowych, takich jak zaprojektowany przez Talgo. Uzupełnieniem systemu są akumulatory, które zwiększają prędkość pociągu przy ruszaniu, wykorzystując układ hamulcowy do jego doładowania.

W przeciwieństwie do rozbudowanych systemów akumulatorów w motoryzacji, technologia wodorowa (H2) jest logiczną odpowiedzią na potrzeby transportu ciężkiego, a w szczególności tych linii kolejowych, które nie posiadają sieciowych systemów elektryfikacji, a które dziś zależą od pociągów napędzanych silnikami Diesla. Zaprojektowany przez Talgo system wodorowy umożliwia „zelektryfikowanie” konwencjonalnych linii sieciowych bez konieczności przeprowadzania kosztownych i długotrwałych operacji dostosowawczych oraz bez użycia paliw kopalnych.


Talgo S.A. jest wiodącą firmą zajmującą się projektowaniem, produkcją i serwisem lekkich pociągów dużych prędkości, które są eksploatowane w siedmiu krajach: Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Rosji, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. Firma jest rozpoznawana na całym świecie ze swoich innowacyjnych zdolności, unikalnej i wyróżniającej się technologii oraz niezawodności. Talgo jest dostawcą pociągów dla projektu dużych prędkości dla linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej, a do swoich klientów zalicza niemieckie, amerykańskie i rosyjskie koleje.