UIC rejestruje wzrost poziomu bezpieczeństwa na kolei

UIC rejestruje wzrost poziomu bezpieczeństwa na kolei

22 listopada 2020 | Źródło: UIC
PODZIEL SIĘ

Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) opublikował kolejny roczny raport dotyczący statystyk wypadków w transporcie kolejowym. Raport analizuje sytuację bezpieczeństwa kolei w 2019 roku według krajów, które dostarczają odpowiednie informacje do bazy danych UIC. Liczba wypadków spadła o 11% w porównaniu do 2018 r. Io 24% w porównaniu do 2014 r.

Fot. PKP PLK

Baza danych UIC dotycząca wypadków kolejowych prowadzona jest od 2001 roku i do niedawna obejmowała głównie kraje Unii Europejskiej. Jednak w ostatnich latach do inicjatywy przystępuje coraz więcej krajów. Od 2018 roku dane do bazy UIC są przekazywane przez Rosję, od 2019 - przez Ukrainę.

Liczba poważnych wypadków w 2019 roku

Poziom bezpieczeństwa transportu kolejowego stale się poprawia. Przy łącznej liczbie 1560 znaczących wypadków zarejestrowanych w przeszłości (członkowie od co najmniej 2013 r.), liczba wypadków spadła o 11% w porównaniu z 2018 r. i o 24% w porównaniu z 2014 r. Zwiększona liczba wypadków wynika z rozszerzenia bazy danych o  nowych członków.

Liczba poważnych wypadków w 2019 roku (kolor jaśniejszy nowi członkowie bazy)

Przyczyny wypadków w 2019 roku

Siedemdziesiąt pięć procent wypadków było spowodowanych wtargnięciem na infrastrukturę kolejową, a 15 procent - wypadkami na przejazdach kolejowych. Nie więcej niż jeden procent wypadków dotyczył zdarzeń związanych z pasażerami zaistniałymi na stacjach kolejowych. Tylko siedem procent poważnych wypadków zarejestrowanych w bazie danych UIC dotyczących bezpieczeństwa zostało przypisanych przyczynom wewnętrznym związanym z awariami technicznymi lub organizacyjnymi lub czynnikami ludzkimi w systemie eksploatacji kolei; pozostałe dwa procent były spowodowane warunkami pogodowymi i środowiskowymi. Uwzględnienie danych nowych członków pogłębia przewagę pojedynczych wypadków spowodowanych wtargnięciem osób trzecich.

System kolejowy jest szczególnie narażony na zachowania osób znajdujących się poza systemem: osoby trzecie stanowiły 98% ofiar śmiertelnych odnotowanych w 2019 r. Konieczne jest, aby władze publiczne odegrały swoją rolę w promowaniu edukacji i zwiększaniu świadomości ryzyka oraz kontynuowały wysiłki mające na celu ochronę kolei przed niewłaściwym zachowaniem osób trzecich, tak jak to czyniło w sektorze transportu drogowego od wielu lat.

Indeks bezpieczeństwa UIC (kolor jaśniejszy nowi członkowie bazy)

Indeks bezpieczeństwa UIC

W 2015 roku UIC opracowało globalny indeks bezpieczeństwa GSI, który nie tylko uwzględnia liczbę incydentów, ale także ocenia je na podstawie przyczyn, częstotliwości i charakteru obrażeń. Spadek GSI wskazuje na poprawę bezpieczeństwa kolei.

Wskaźnik bezpieczeństwa nadal spada i osiągnął 7,56 w 2019 r., wskazując na ciągłą poprawę poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego. ndeks bezpieczeństwa dla nowych członków - 7,55 w 2019 roku

2019 to ostatni rok przed Covid-19. Należy zaznaczyć, że wyniki za 2020 rok nie będą w żaden sposób porównywalne z wynikami z lat poprzednich ze względu na pandemię i ograniczenia transportowe nałożone w większości krajów.

Członkowie bazy danych bezpieczeństwa UIC

Członkowie bazy danych bezpieczeństwa UIC

ADIF (Hiszpania), ADIF-AV (Hiszpania), CFL (Luksemburg), CFR-SA (Rumunia), CIE (Irlandia), DB AG (Niemcy), HŽ (Chorwacja), Network Rail (Wielka Brytania), Infrabel (Belgia) , IP (Portugalia), BANE NOR SF (Norwegia), MAV (Węgry), ÖBB (Austria), PKP (Polska), ProRail (Holandia), RAI (Iran), SNCF Réseau (Francja), FS RFI (Włochy), SBB CFF FFS (Szwajcaria), SŽ (Słowenia), SŽ (Czechy, dawniej SŽDC), TCDD (Turcja), Trafikverket (Szwecja), ŽSR (Słowacja)

Nowi członkowie w 2019 roku: RŽD (Rosja), RAS-EL (Grecja), KRRI (Korea Południowa)
Nowi członkowie w 2020 roku: FtiA (Finlandia), UŽ (Ukraina), SETRAG (Gabon) i SAR (Arabia Saudyjska).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 5000 dodatkowych zezwoleń dla ukraińskich przewoźników drogowych na 2020 r. 5000 dodatkowych zezwoleń dla ukraińskich przewoźników drogowych na 2020 r.
Następny artykuł  Mniej zabitych, mniej wypadków na polskiej kolei Mniej zabitych, mniej wypadków na polskiej kolei