Deutsche Bahn i Siemens Mobility wkraczają w erę wodoru

Deutsche Bahn i Siemens Mobility wkraczają w erę wodoru

23 listopada 2020 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility wprowadzają przyjazne dla klimatu zmiany w transporcie i po raz pierwszy wspólnie testują wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym. Celem jest sprawdzenie zupełnie nowego całościowego systemu składającego się z nowo opracowanego pociągu i nowo zaprojektowanej stacji paliw. DB przekształci jeden za swoich zakładów, tak aby można było tam utrzymywać pociąg wodorowy. Pierwsze próby eksploatacyjne w 2024 r.

Fot. Siemens Mobility

System składający się z pojazdu i odpowiedniej infrastruktury, ma na celu zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych w transporcie regionalnym i znaczne ograniczenie emisji CO2 na kolei. Planuje się przetestowanie pociągu przez rok w rejonie Tybingi, przy wsparciu Ministerstwa Transportu Badenii-Wirtembergii oraz Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej

Pociąg, który zbuduje Siemens Mobility, będzie oparty na platformie Mireo - jako wersja dwuczłonowa z nowo opracowanym napędem wodorowym. Mireo Plus H będzie miał taką samą charakterystykę trakcyjną jak jego elektryczny odpowiednik, zaś zasięg przewidziano na 600 kilometrów.

Deutsche Bahn opracowuje nową stację napełniania wodorem, która może tankować pociąg w tym samym czasie, co pociąg napędzany olejem napędowym. Wodór będzie produkowany lokalnie w Tybindze z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej. Aby móc obsługiwać pociąg, zakład DB w Ulm zostanie odpowiednio wyposażony. Tankowanie ma zajmować nie więcej niż 15 minut.

Podczas próbnej eksploatacji pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem, planowanej na 2024 r., pociąg zastąpi jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Napęd wodorowy pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Obecnie DB eksploatuje około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym. Około 40 procent sieci kolejowej o długości 33 000 km nie jest zelektryfikowana. Poza dalszą elektryfikacją, jednym ze sposobów na to, by DB stał się neutralny dla klimatu, jest stosowanie pociągów wodorowych.

- Dzięki temu projektowi po raz kolejny udowadniamy, że Deutsche Bahn to nie tylko grupa zajmująca się mobilnością, ale i technologią. Fakt, że będziemy produkować wodór lokalnie z energii elektrycznej wytwarzanej w sposób przyjazny dla środowiska i tankować pociąg tak szybko jak pociąg spalinowy pokazuje, że przyjazny dla klimatu ruch regionalny jest możliwy. Musimy ograniczyć zużycie paliw kopalnych do zera. Tylko w ten sposób DB może być neutralne dla klimatu do roku 2050. Do tego czasu, nie będziemy już eksploatować żadnego pojazdu zasilanego olejem napędowym – powiedziała Prof. Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii.

- Siemens Mobility i Deutsche Bahn wspólnie opracowują nową generację systemu trakcji wodorowej – kompletny system składający się z pociągu wodorowego oraz infrastruktury, w tym nowego, innowacyjnego systemu szybkiego tankowania w zaledwie 15 minut. Pociąg charakteryzuje się dużą mocą napędową 1,7 MW pozwalającą osiągać do 1,1 m/s² przyspieszenia i prędkość maksymalną 160 km/h. Ta innowacyjna technologia sprawi, że eksploatacja pociągów napędzanych wodorem będzie szybsza, bardziej wydajna i bardziej przyjazna dla środowiska. Napęd wodorowy jest bezemisyjnym i zaawansowanym rodzajem napędu pociągów, który umożliwia dekarbonizację transportu kolejowego i znacząco przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznychdodał Michael Peter, CEO Siemens Mobility

- Bardzo się cieszę, że pierwszy pociąg z tą nową i zrównoważoną technologią pojedzie z nami do Badenii-Wirtembergii. Zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych napęd wodorowymi ogniwami paliwowymi może stać się przyjazną dla klimatu alternatywą dla napędów spalinowych. Niezależnie od tego, czy jest to energia elektryczna z sieci trakcyjnej, czy też wodór – decydującym czynnikiem jest to, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych. Nasz region lubi być pionierem nowoczesnego, zrównoważonego transportu kolejowego. Jest to zasadniczy element transformacji w transporcie – powiedział Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.

Fot. Siemens Mobility

Szczegóły projektu:

Oficjalnie projekt wspólnego finansowania nosi nazwę "H2goesRail". Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) ogłosiło finansowanie w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych.

Napęd wodorowy:

W napędach wodorowych reakcja wodoru i tlenu wytwarza energię elektryczną i czystą wodę jako „produkt odpadowy”. Wykorzystanie takich pociągów jest jednym ze sposobów na to, aby DB stał się neutralny dla klimatu i zastąpił pojazdy zasilane olejem napędowym. Zielona energia elektryczna jest wykorzystywana do wytwarzania przyjaznego dla środowiska „zielonego wodoru”. Za dostawy energii odpowiedziany będzie DB Energie.

Mireo Plus H:

Siemens Mobility opracowuje dwuczłonowy pociąg regionalny z napędem wodorowym najnowszej generacji, na potrzeby rocznej eksploatacji próbnej. W układzie zasilania napędu znajdziemy ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Mireo Plus H będzie miał taką samą moc jak elektryczne zespoły trakcyjne i zasięg 600 km – w zależności od warunków eksploatacji, takich jak sezon lub trasa. Wersja trójczłonowa będzie miała zasięg 1000 km. Niskie koszty cyklu życia wynikające z niskich kosztów eksploatacji i napraw oraz maksymalna prędkość 160 km na godzinę to cechy wyróżniające pojazd.

Stacja napełniania:

Wodór jest produkowany w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw, obsługiwanej przez DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. W elektrolizerze woda jest rozdzielana na wodór i tlen za pomocą energii elektrycznej. Sprężony wodór jest magazynowany w mobilnej jednostce magazynowej. Przed procesem tankowania zielone paliwo jest przetwarzane i chłodzone w przyczepie cysterny znajdującej się obok. Mobilna struktura umożliwia łatwą realizację kolejnych projektów testowych. DB Energie opracowuje, testuje i optymalizuje niezbędną infrastrukturę wodorową.

Szybkie tankowanie:

Pociąg będzie tankowany wodorem w nowym typie procedury: po raz pierwszy tankowanie pociągu nie zajmie więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Jest to ważny aspekt z uwagi na ściśle określone obiegi pociągów DB w ramach rozkładu jazdy w ruchu regionalnym. Dzięki temu technologia wodorowa jest konkurencyjna w stosunku do dotychczas stosowanego w codziennej eksploatacji oleju napędowego.

Utrzymanie:

Zakład DB Regio w Ulm jest przekształcany na potrzeby utrzymania wodorowych zespołów trakcyjnych (WZT / HEMU). Pracownicy DB Regio po gruntownym przeszkoleniu i wspierani przez pracowników Siemens Mobility, będą mogli tam utrzymywać pociągi napędzane wodorem.

Eksploatacja próbna:

Próbna eksploatacja pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem rozpocznie się w 2024 roku i potrwa rok. Przewidywane jest osiągnięcie przebiegu na poziomie 120 000 kilometrów w ruchu planowym. Trasa ta jest szczególnie odpowiednia do prób ze względu na typowy dla ruchu regionalnego rozkład jazdy oraz zróżnicowaną topografię. Mireo Plus H zastąpi wykorzystywany na tej trasie spalinowy zespół trakcyjny i pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2.