W 2020 roku w ruchu Chiny-UE-Chiny przejechało ponad 10 tys. pociągów, czyli 927 tys. kontenerów (według danych Kolei Chińskich (CR) z 20 listopada 2020 r.). Tym samym wolumen ruchu kontenerowego, którego geografia obejmuje 21 krajów i 92 miasta europejskie, wzrósł o 98,3% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku.
Operatorem najbardziej uczęszczanego korytarza transeuropejskiego, biegnącego wzdłuż linii kolejowych Rosji, Białorusi i Kazachstanu, jest UTLC ERA. Operator przewozi towary przez terytorium Rosji, Kazachstanu i Białorusi w ramach regularnych pociągów kontenerowych z Chin do Europy (5430 km) w 5,5 dnia.
W październiku firma ta odprawiła ponad 600 pociągów kontenerowych, a przez sześć miesięcy z rzędu liczba odprawianych pociągówprzekraczała 500 składów pociągowych miesięcznie! Wzrost ten wynika przede wszystkim ze zwiększenia liczby zgłoszeń do przewozu towarów pociągami kontenerowymi z Europy. Wzrost ruchu w kierunku Chin w październiku wyniósł 40%, w tym o 50% więcej załadowanych kontenerów z Europy do Chin.
Od początku 2020 roku UTLC ERA przewiózł 430 tys. TEU, a do końca roku planuje osiągnąć 500 tys. TEU.
Najbardziej poszukiwane w nomenklaturze towarów przewożonych w ruchu Chiny-Europa to wyroby z tworzyw sztucznych i gumy, tekstylia, sprzęt optyczny i medyczny, perfumy i kosmetyki, aw przeciwnym kierunku - drewno i wyroby z drewna, owoce, warzywa i inne produkty spożywcze. a także środki medyczne.
Wzrost wolumenu tranzytu kontenerów sprzyja tworzeniu konkurencyjnych warunków cenowych, poszerzaniu asortymentu i poprawie jakości usług, a także dywersyfikacji tras tranzytowych.
Według wskaźnika TAC tylko w ostatnim tygodniu października koszt przewozu ładunków lotniczych na trasie Chiny - Hongkong - UE wzrósł o 9%, a w październiku jako całości - o 60%. Jednocześnie koszt transportu kolejowego nie zmienił się znacząco. Według holenderskiego BCI Global na trasie Chiny-UE-Chiny kursuje tygodniowo około 150 pociągów z ładunkami do 30 regionów Europy i 16 Chin.