Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Białystok Południe do Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy fragment, z dziesięciu, międzynarodowej trasy Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planowane jest podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku.
Odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe.
Harmonogram prac
- III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
- 2022-2024 - lata realizacji
Dane techniczne
- Przekrój docelowy - 2x2
- Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m
- Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m
- Prędkość projektowa - 120 km/h
- Pas awaryjny - 2,5 m
- Kategoria ruchu - KR 6
- Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś