Zarząd Kolei Ukraińskich proponuje rozwiązanie ograniczające wydłużanie żywotności wagonów towarowych. W szczególności KU proponują ograniczenie jedynie żywotności wagonów gondolowych do 33 lat. Jeśli chodzi o wagony do przewozu zboża, firma proponuje wydłużenie ich żywotności do 45 lat. Uczestnicy rynku oceniają propozycję KU za bardziej racjonalną niż rozwiązania zawarte w projekcie zarządzenia opublikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy.
W październiku Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy (MIU) opublikowało projekt zarządzenia „O zatwierdzeniu Procedury ustanawiania zakazu ruchu wagonów towarowych w transporcie kolejowym”. Projekt określa mechanizm zakazu eksploatacji wagonów towarowych i wprowadza ograniczenie okresu użytkowania niektórych typów wagonów, w tym gondoli i transporterów zboża, czyli nie więcej niż półtora przewidzianego okresu użytkowania. Dlatego MIU zaproponowało ograniczenie eksploatacji uniwersalnych gondoli o żywotności:
- 33 lat do 31.12.2021;
- 28 lat przed 31.12.2022;
- 27 lat - do 31.12.2024;
- 25 lat - do 31.12.2025;
- 23 lat - do 31.12.2027
- 22 lat - do 01.01.2028.
W związku z tym projektem rozporządzenia wielokrotnie wyrażano opinię, że zwykły zakaz przedłużania standardowego okresu użytkowania wagonów doprowadzi do umorzenia 89 tys. sztuk wagonów wszystkich typów, a to spowoduje ostry deficyt na rynku taboru.
Zarząd Kolei Ukraińskich proponuje ograniczenie jedynie żywotności wagonów gondolowych do 33 lat. Jeśli chodzi o wagony do przewozu zboża, firma proponuje wydłużenie ich żywotności do 45 lat. Zdaniem KU realizacja tych działań musi być prowadzona z uwzględnieniem możliwości rodzimych przedsiębiorstw produkujących wagony kolejowe, możliwości finansowych właścicieli i operatorów taboru, a także potrzeb ukraińskich przedsiębiorstw w transporcie kolejowym.
Uczestnicy rynku pozytywnie oceniają inicjatywę KU, wierząc, że naprawdę może stać się podstawą do kompromisu. Zwraca się uwagę, że wskazane jest wyznaczanie terminów tylko dla gondoli i transporterów zboża, a dla wszystkich innych typów wagonów najlepszym rozwiązaniem byłoby ich przedłużenie zgodnie z ich stanem technicznym, co stworzy zachęty do ich właściwego użytkowania. Biznes po raz kolejny zauważa, że odnowienie wyspecjalizowanego taboru (pelety, koksowce, wióry) będzie wymagało znacznych inwestycji o bardzo długim okresie zwrotu. Ponadto UZ posiada 90% specjalistycznego taboru i jeśli flota ta zostanie wycofana z eksploatacji, UZ straci znaczną część swoich przychodów, a właściciele ładunków staną w obliczu niedoboru i znacznych dodatkowych kosztów w obecnej sytuacji kryzysowej.
Europejskie Stowarzyszenie Biznesu zajmowało wcześniej podobne stanowisko.