Kazachstan: Obostrzenie odprawy na granicy gwałtownie spowolniło ruch pociągów na kierunku do Chin.

Kazachstan: Obostrzenie odprawy na granicy gwałtownie spowolniło ruch pociągów na kierunku do Chin.

30 listopada 2020 | Źródło: Koleje Kazachskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na dzień 30.11.2020 wyłączono z ruchu 177 pociągów (8850 wagonów) w kierunku Dostyk-Alashankou, w kierunku Altynkol-Khorgos - 42 pociągi (2016 wagonów). W ciągu ostatnich dwóch tygodni odbiór pociągów z Republiki Kazachstanu na przejściach granicznych Dostyk-Alashankou i Altynkol-Khorgos zmniejszył się prawie o połowę.

Fot. Koleje Kazachskie

W ciągu ostatnich 15 dni strona chińska nie przyjęła ładunków w wagonach krytych, w tym zboża w workach, metali nieżelaznych, nawozów, chemikaliów, materiałów budowlanych, bawełny i ładunków w wagonach otwartych, w tym koksu, żelazostopów, drewna.
W efekcie na dzień 30 listopada w kierunku przejścia granicznego Dostyk-Alashankou znajduje się 11 829 wagonów, około 3 tys. kontenerów, a w kierunku przejścia granicznego Altynkol-Khorgos - 3447 wagonów i ponad 1,8 tys. kontenerów.

Wszystko to prowadzi do opóźnienia czasu dostawy.

Państwowa Komisja Regionu Autonomicznego Xinjiang Uygur (ChRL) w celu zapobieżenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, podjęła dodatkowe środki ostrożności przy przyjmowaniu i przeładowywaniu towarów po stronie chińskiej.

W tej sytuacji Koleje Kazachskie zostały zmuszona do podjęcia restrykcyjnych środków w zakresie odprawiania ładunków w kierunku ChRL przez przejście graniczne Dostyk-Alashankou, za wyjątkiem ładunków w big bagach, kontenerach i wagonach gondolowych do przewozu pelletu. Od 1 do 10 grudnia br. przewóz wszystkich ładunków jest ograniczony, za wyjątkiem kontenerów i gondoli do transportu pelletu.

Ponadto od 5 grudnia do 15 grudnia obowiązuje ograniczenie tranzytu wszystkich ładunków, z wyjątkiem kontenerów i wagonów do przewozu koksu.

W kierunku Dostyk-Alashankou wyłączono z ruchu już 45 pociągów z kontenerami. W przypadku wzrostu liczby odstawionych pociągów z kontenerami możliwe jest ograniczenie przyjmowania pociągów kontenerowych z Europy do Chin, co w dużym stopniu wpłynie na wizerunek i rozwój tranzytowych przewozów kontenerowych w kierunku Chiny-Europa-Chiny.