Pociąg wodorowy Alstom pomyślnie przeszedł trzy miesiące testów w Austrii

Pociąg wodorowy Alstom pomyślnie przeszedł trzy miesiące testów w Austrii

02 grudnia 2020 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg z wodorowymi ogniwami paliwowymi, zakończył właśnie trzy miesiące pomyślnej eksploatacji testowej na liniach regionalnych ÖBB (Austriackie Koleje Federalne). Nastąpiło to zaraz po oficjalnym zatwierdzeniu przez najwyższy organ kolejowy w kraju, austriackie Federalne Ministerstwo Ochrony Klimatu, Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii (BMK).

Coradia iLint w Wiedniu. Fot. Alstom

Austria jest drugim krajem w Europie, po Niemczech, który w pełni zatwierdził Coradia iLint jako bezemisyjną alternatywę dla zespołów trakcyjnych z silnikiem Diesla. Alstom  potwierdza swoją wiodącą pozycję na świecie w zakresie mobilności wodorowej koleją - żaden inny producent pociągów nie może obecnie zaoferować sprawdzonego, przetestowanego pociągu wodorowego gotowego do produkcji seryjnej.

„Jesteśmy niezmiernie dumni, mogąc potwierdzić, że Coradia iLint dowiódł, że nadaje się do wszystkich tras serwisowych - nawet na stromych odcinkach jego wydajność jest przekonująca. Nie wspominając o naszej dumie z faktu, że pociąg otrzymał teraz oficjalne zatwierdzenie w Austrii. Gratuluję również ÖBB bycia pionierem w testowaniu technologii wodorowej na kolei w Austrii ”- powiedział Gian Luca Erbacci, wiceprezes Alstom Europe.

Coradia iLint w Wiedniu. Fot. Alstom

Podczas trzymiesięcznych testów na czterech wymagających trasach w południowej Dolnej Austrii, Wiedniu i wschodniej Styrii, ÖBB i jego pasażerowie doświadczyli operatywności i wydajności nowej technologii napędu opartej na wodorowych ogniwach paliwowych - nawet na stromych odcinkach torów i w najbardziej zróżnicowanych warunkach klimatycznych. ÖBB bardzo pozytywnie oceniła pociąg wodorowy i przebieg prób. Zebrane podczas testów w Austrii dane zostaną teraz przeanalizowane w celu dalszego doskonalenia technologii.

W lecie 2018 roku Coradia iLint otrzymał zezwolenie na eksploatację w Niemczech. We wrześniu tego samego roku rozpoczął przewóz osób. Planuje się, że od 2022 r. w Dolnej Saksonii będzie jeździć 14 takich pociągów.

Na wiosnę 2019 roku Fahma, spółka zależna Związku Transportowego regionu Ren-Men, podpisała z firmą Alstom umowę na dostawę i serwis 27 pociągów z wodorowymi ogniwami paliwowymi.

W marcu 2020 roku Alstom z powodzeniem testował swój pociąg Coradia iLint z ogniwami paliwowymi przez dziesięć dni na 65-kilometrowej trasie między Groningen i Leeuwarden w holenderskiej prowincji Groningen. W rezultacie władze transportowe prowincji Groningen ogłosiły plany uruchomienia regularnej eksploatacji Coradia iLint. Przetarg na dostawę nowych pociągów zaplanowano na 2021 rok.