Transport i Logistyka na China – CEE Countries Business Dialog

Transport i Logistyka na China – CEE Countries Business Dialog

08 grudnia 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

8 grudnia odbyła się Konferencja China – CEE Countries Business Dialog w czasie której omówiono możliwości współpracy  Chiny Kraje Europy Centralnej w czasie covid -19. Organizatorzy spotkania z China Economic Cooperation Center do dyskusji zaprosili przedstawicieli izb gospodarczych i organizacji zaangażowanych w e współpracę gospodarczą i kulturalną z Chinami. Chiny reprezentowali przedstawiciele administracji centralnej odpowiedzialni za relacje gospodarcze i liderzy administracji gospodarczej kilku prowincji .

Fot. Kurier Kolejowy

Prezes Izby Przemysłowo -Handlowej Polska Azja, były wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński na otwarcie Konferencji opisał potencjał Europy Środkowo-Wschodniej  i pozycję Polski:

„Od 2004 roku, udział 6 państw Europy Środkowo-Wschodniej (CEE 6: Bułgarii, Czech, Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier) w produkcji przemysłowej w UE więcej niż się podwoił. Region wyprzedził już Hiszpanię i Wielką Brytanię i zbliża się do Francji. Koszty pracy w sektorze produkcyjnym w Niemczech są około 3 razy wyższe niż w Czechach i na Słowacji, około 4 razy wyższe niż na Węgrzech i w Polsce, prawie 6 razy wyższe niż w Rumunii i prawie 8 razy wyższe niż w Bułgarii. Region Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedził już  Hiszpanię i Wielką Brytanię jeśli chodzi o efektywność ich fabryk i zbliża się do poziomu efektywności francuskiej.

Według indeksów konkurencyjności Światowego Forum Ekonomicznego z 2010 i 2019, średni wynik regionu jeśli chodzi o infrastrukturę w 2010 roku wyniósł 63% indeksu niemieckiego. Po wielu unowocześnieniach i wielkich inwestycjach poczynionych przez kraje Europy Środkowo - Wschodniej, w zeszłym roku osiągnęły 86% indeksu niemieckiego. Polska to ponad 40 procent potencjału Europy Centralnej, 6 gospodarka Unii Europejskiej i  22 świata. Polska jest również kluczowym Krajem na Kolejowym Jedwabnym Szlaku Chiny - Europa i krajem o największych przeładunkach kontenerów w portach Morza Bałtyckiego. Tylko w tym roku Kolejowym Jedwabnym Szlakiem przejechało miedzy Chinami i Europa już ponad 11 tysięcy pociągów - to dwa razy więcej niż w 2019 roku.”

Wskazał też na wagę umów i porozumień o wolnym handlu.

„Gratuluję Chinom zakończonego sukcesem spotkania w Hanoi i podpisania  umowy o wolnym handlu 15 krajów Azji i Pacyfiku To, wraz z umowami o wolnym handlu UE z Korea, Japonią i Wietnamem, umacnia przyjazne biznesowi regulacje stosunków  handlowych w erze globalizacji i tworzy nową jakość w rozwoju światowej gospodarki w zakresie walki z biedą, zagrożeniami klimatycznymi czy pandemiami.”

Na kilku przykładach pokazał wielkie możliwości współpracy Polska Azja:

„Od 3 lat Izba Przemysłowo-Handlowa Polska-Azja wspólnie z Partnerem Chińsko -Polska Izbą Gospodarczą realizuje Projekt Centrum Polska Chiny - przekształcenia istniejącego od  ponad 25 lat, największego w UE chińskiego centrum handlowego GD Poland w Azjatyckie Miasto Biznesu z pełną obsługą prawną, finansową, logistyczną i handlową relacji Polska - Chiny.

Na ponad 150 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekspozycyjno-handlowej z  zapleczem magazynowym GD Poland funkcjonuje ponad 4 tysiące firm. Kilka tysięcy mieszkających i pracujących w Polsce Chińczyków współpracujących w ramach GD Poland  razem z sąsiednimi centrami kapitału wietnamskiego i tureckiego tworzy hub azjatyckiej wymiany handlowej na Europę wspartej pełną obsługą logistyczno-transportowa,  platformami handlu internetowego i wielką znajomością biznesu polskiego i europejskiego.

Przy granicy z Niemcami nasi chińscy Partnerzy z MBB Logistics i MW Logistics są  czołowymi polskimi dystrybutorami kanału e-commerce. E-commerce ma już         Polsce ponad 10 % udziału w sprzedaży. Tylko w tym roku, MBB Logistics i MW Logistics wysłali tylko do Niemiec ponad 10 mln paczek. To jest wielki i sprawdzony w konkretnym działaniu atut , który trzeba wykorzystać dla intensyfikacji współpracy.”

Poinformował ze tylko w grudniu Partnerzy w Chinach otrzymali z polski informacje i prezentacje o Izbie i jej ofercie, Projekcie Centrum Polska Azja GD, ofercie współpracy polskich firm sektora TSL, ofercie polskiego sektora IT, e-gier i e-sportu, polskiej żywności i produktów bio, współpracy w zakresie techniki transportowej, przetwórczej i rolniczej.

O Jedwabnym Szlaku i możliwościach współpracy logistycznej i transportowej mówili także przedstawiciele Węgier, Słowacji i Bułgarii. Słowacy omówili bardzo dokładnie ofertę kolejowego terminalu w Dunajskiej Sredzie i słowackie działania i ambicje w koordynacji przewozów z Chin przez Ukrainę do Węgier, Austrii i Niemiec.

W  Konferencji z polskiej strony uczestniczyli także Przewodniczący Warszawskiej Izby Gospodarczej Marek Traczyk i Marcin Bęben Przewodniczący Stowarzyszenia Dom Polski.