Dziś (10.12.br.) pierwsi podróżni pojawili się na zmodernizowanym dworcu w Malczycach.

Dziś (10.12.br.) pierwsi podróżni pojawili się na zmodernizowanym dworcu w Malczycach.

10 grudnia 2020 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Dworzec w Malczycach to kolejny obiekt, który został udostępniony podróżnym po kompleksowej przebudowie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a także dziewiąty zmodernizowany dworzec w województwie dolnośląskim w ostatnich latach. Przebudowa dworca rozpoczęła się latem 2019 roku. Renowacji poddano elewację, gdzie odtworzono elementy sztukatorskie, takie jak oculusy (okrągłe otwory) znajdujące się dookoła okien umiejscowionych tuż pod zadaszeniem budynku, a także gzymsy i elementy dekoracyjne pod oknami na pierwszym piętrze.

Dworzec w Malczycach po przebudowie. Fot. PKP S.A.

Było to o tyle trudne, że po II wojnie światowej budynek został praktycznie pozbawiony elementów sztukatorskich na elewacji, dlatego rekonstrukcję przeprowadzono na podstawie archiwalnych zdjęć i pocztówek. Kolorystykę dworca odtworzono natomiast  na podstawie badań stratygraficznych. Przywrócono piaskowy kolor elewacji, który budynek posiadał po dużej przebudowie w latach 20. XX wieku. Na podobnej zasadzie odtworzono ciemnobrązowy kolor stolarki okiennej. Całość poddanej renowacji elewacji została podkreślona przez nową iluminację nocną.

Dworzec w Malczycach po przebudowie. Fot. PKP S.A.

- Dworzec w Malczycach po przebudowie to nie tylko połączenie zabytkowej architektury ze współczesnym standardem obsługi podróżnych, ale również dowód na to, że dworce mogą łączyć w sobie obsługę podróżnych z potrzebami społeczności lokalnej, czego wyrazem na dworcu, będzie biblioteka, którą niebawem otworzy samorząd lokalny. To również dowód na to, że dworcom, w mniejszych miejscowościach, można przywrócić ich centrotwórczy charakter – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

- Rozwiązanie problemów związanych z klimatem to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Europą, dlatego Fundusze Europejskie od początku wejścia Polski do Unii Europejskiej inwestują w transport ekologiczny poprzez modernizację linii kolejowych, zakup nowoczesnego taboru a także w gruntowną renowację dworców kolejowych. Fundusze unijne przyczyniły się do modernizacji 85% dworców kolejowych wpisanych w Program Odnowy Dworców.  Mamy nadzieję, że te inwestycje odegrają istotną rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości dla Europy – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Dworzec w Malczycach po przebudowie. Fot. PKP S.A.

Przebudowana została również przestrzeń wewnątrz dworca, która została dostosowana do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Na parterze zlokalizowano hol pełniący funkcję poczekalni, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi, toalety, a także posterunek Rewiru Dzielnicowych Policji. Natomiast na piętrze budynku będzie mieścić się biblioteka publiczna prowadzona przez samorząd lokalny. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zainstalowano elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągu, a także system informacji głosowej.

Ważnym elementem inwestycji było również dostosowanie budynku dworca i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca, windy oraz ścieżek prowadzących w budynku i jego najbliższym otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Dostępność dworca dla osób o ograniczonej mobilności zwiększono również poprzez budowę dwóch pochylni. Pierwsza z nich prowadzi z ulicy do wnętrza budynku. Druga zlokalizowana koło parkingu, w pobliżu wschodniej elewacji dworca, umożliwia wjazd na peron wprost z ulicy. W celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych i budynku zainstalowano również nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dzięki przebudowie dworzec Malczycach stał się również bardziej ekologiczny. W budynku zamontowano nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła do jego ogrzewania. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody. 

Metamorfozę przeszło bezpośrednie otoczenie dworca. Po wschodniej stronie budynku powstał mini plac dworcowy z na nowo zaaranżowaną zielenią, małą architekturą (ławki, kosze, oświetlenie) oraz miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz typu kiss&ride. Natomiast przy zachodniej elewacji parking dla samochodów oraz wiata rowerowa ze stojakami dla jednośladów.

Dworzec w Malczycach po przebudowie. Fot. PKP S.A.

Przebudowa dworca w Malczycach to jedna z siedemnastu inwestycji prowadzonych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim i jedna z prawie dwustu w Polsce. Jej koszt to 10,5 mln zł netto. Została ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą prac budowlanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy opracowała pracownia architektoniczna An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.

Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim zostało udostępnionych podróżnym po przebudowie dziewięć obiektów. Były to dworce: Żarów, Zgorzelec, Chojnów, Święta Katarzyna, Siechnice, Smardzów Wrocławski, Strzelin, Jawor oraz Malczyce. Obecnie prace budowlane trwają na dworcach: Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Szklarska Poręba Górna, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Smolec, Bolesławiec i Węgliniec.