Województwa: Pomorskie i Podlaskie podpisały wieloletnie umowy z Polregio

Województwa: Pomorskie i Podlaskie podpisały wieloletnie umowy z Polregio

12 grudnia 2020 | Źródło: Polregio
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele Województwa Pomorskiego i POLREGIO podpisali kolejną 6-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 672,20 mln zł. Łącznie do 2026 roku pociągi w ramach umowy pokonają ponad 34,5 mln kilometrów. Nową, 4-letnią umowe na realizację przewozów kolejowych o wartości ponad 206 mln zł, która obejmie ponad 100 połączeń dziennie oraz 9,3 mln pockm podpisał także Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego

– Osią transportu publicznego w aglomeracji trójmiejskiej jest magistrala kolejowa. Tylko ze stacji w Gdyni korzysta corocznie 15 mln pasażerów, a ruch na niej w ciągu 5 lat wzrósł o 15 proc. Kolej stanowi bardzo istotne ogniwo transportu w Trójmieście i na Pomorzu. Jestem dumny, że mamy w tym istotny udział. Chcielibyśmy również współpracować z województwem nad pozyskaniem nowego taboru – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

 

Fot. Polregio.

Podpisana właśnie sześcioletnia umowa będzie obowiązywała do 12.12.2026 roku i obejmie łącznie 34 522 078 pockm. Codziennie POLREGIO będzie uruchamiać ponad 300 pociągów, które zatrzymują się na blisko dwustu przystankach w województwie. Corocznie będzie następowało rozliczenie z wykonania przewozów za zrealizowany rozkład jazdy pociągów oraz uzgadnianie szczegółowego rozkładu jazdy na kolejny okres obowiązywania umowy.

– Ogromnym zainteresowaniem cieszą się nasze przewozy aglomeracyjne i do miejscowości turystycznych. Pomorze jest świetnym przykładem jak można rozwijać kolej. To tu powstała jedna z pierwszych po 1989 roku nowych linii kolejowych w kraju – łącząca Trójmiasto z lotniskiem. Tutaj również na jednej linii można spotkać kilku przewoźników, których usługi są wobec siebie komplementarne – mówi Leszek Bonna, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego.

Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach i odcinkach linii kolejowych:

  • Linia 2: Gdańsk Wrzeszcz – Gdański Port Lotniczy – Gdynia Główna
  • Linia 3: Elbląg – Gdynia Główna – Słupsk
  • Linia 31: (Laskowice Pom.) – Smętowo – Gdynia
  • Linia 5: Olsztyn Główny – Prabuty – Gdynia
  • Linia 7: Tczew – Chojnice
  • Linia 8: Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna
  • Linia 9: Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna
  • Linia 11: Gdańsk Główny – Kartuzy
  • Linia 12: Hel – Gdynia Główna
  • Linia 13: Grudziądz – Gardeja – Kwidzyn – Malbork
  • Linia 14: Chojnice – Czarne – (Szczecinek)
  • Linia 16: (Szczecinek) – Miastko – Korzybie – Słupsk
  • Linia 17: Chojnice – Kościerzyna
  • Linia 20: Chojnice – Bukowo Człuchowskie – (Piła)
  • Linia 21: Lębork – Łeba
  • Linia 22: Słupsk – Ustka

Zgodnie z porozumieniem dwa połączenia Malbork - Gdynia Główna i Gdynia Główna - Słupsk zostaną połączone w jedną relację Malbork - Słupsk. Przedłużająca się modernizacja linii 207 sprawia, że na linii Malbork - Kwidzyn - Grudziądz prowadzona będzie komunikacja zastępcza.

Fot. Małgorzata Sawicka / Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego oraz POLREGIO 11 grudnia 2020 r. podpisali nową, 4-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości ponad 206 mln złotych (dokładna kwota umowy 206 175 322 zł netto). Zacznie ona obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., a pociągi POLREGIO w jej ramach pokonają do 31 grudnia 2024 r. łącznie 9 350 000 kilometrów.

– Zwiększamy o 30 procent liczbę połączeń w województwie podlaskim. Zwiększamy  częstotliwość obsługiwanych tras i wyrównujemy dostęp do bezpiecznego oraz pewnego transportu zbiorowego zarówno w ruchu regularnym, jak i na sezonowych trasach turystycznych.  To dowód na to, że konsekwentnie rozwijamy naszą działalność z korzyścią dla wszystkich mieszkańców Polski. Byliśmy i jesteśmy w pełni gotowi, żeby dla dobra mieszkańców Podlaskiego, świadczyć naszą usługę przewozową na okres o wiele dłuższy niż przez 4 lata – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

Dzięki reaktywacji pasażerskiego ruchu kolejowego na linii nr 52 Lewki-Hajnówka, na której pojawi się 5 nowych przystanków, od 1 stycznia 2021 r. zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia z Białegostoku i Bielska Podlaskiego do Hajnówki oraz w relacji Białystok-Siedlce przez Hajnówkę.  Od stycznia 2021 roku międzynarodowe pociągi z Białegostoku do Kowna (LG) będą kursować codziennie (1 para) zamiast jak dotychczas dwóch par (w weekendy i jednego kursu w piątki oraz poniedziałki). Ponadto od 1 lipca do 31 sierpnia zostaną uruchomione połączenia turystyczne w relacjach Hajnówka - Siemianówka - Hajnówka i Czeremcha - Siemianówka - Czeremcha. Dodatkowo, rozszerzeniu ulegnie termin kursowania 2 par pociągów sezonowych na odcinku Białystok - Waliły (uruchamianych w okresie 1 maja -26 września) z weekendowych na codzienne.

– To jest dobra umowa. Wynegocjowane kwoty zabezpieczają dobre funkcjonowanie Podlaskiego Zakładu spółki, a POLREGIO to sprawdzony partner. Negocjacje nie były łatwe. Tak jest zawsze, kiedy dwie strony mają swoje oczekiwania. Udało nam się jednak spotkać w połowie drogi – mówi Marek Olbryś, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego.

Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

  • Linia kolejowa nr 6: Białystok – Szepietowo, Szepietowo – Białystok
  • Linia kolejowa nr 6: Białystok – Kuźnica Białostocka, Kuźnica Białostocka – Białystok
  • Linie kolejowe nr 6/40: Białystok – Suwałki, Suwałki – Białystok
  • Linie kolejowe nr 40/51: Suwałki – granica państwa – (Kowno), (Kowno) – granica państwa – Suwałki
  • Linia kolejowa nr 37: Białystok – Waliły (Zubki Białostockie), (Zubki Białostockie) Waliły – Białystok
  • Linia kolejowa nr 38: Białystok – granica województwa (Ełk), (Ełk) granica województwa - Białystok
  • Linia kolejowa nr 31: Siemianówka – Hajnówka – Czeremcha – granica województwa (Siedlce), (Siedlce) granica województwa – Czeremcha – Hajnówka – Siemianówka
  • Linia kolejowa nr 32: Białystok – Bielsk Podlaski – Czeremcha, Czeremcha – Bielsk Podlaski – Białystok
  • Linie kolejowe nr 32/52: Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, Hajnówka – Bielsk Podlaski – Białystok

W przypadku podjęcia przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego decyzji o zwiększeniu sieci połączeń, przewozy będące przedmiotem umowy mogą zostać rozszerzone o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na innych liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:

  • Linia kolejowa nr 43: Czeremcha – Wysokolitowsk, Wysokolitowsk – Czeremcha
  • Linie kolejowe nr 36/49: Łapy – Śniadowo – Łomża, Łomża – Śniadowo – Łapy

Umowy z Urzędami Marszałkowskimi Województw Pomorskiego i Podlaskiego to trzynasta i czternasta wieloletnia umowa zawarta przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Dolnośląskim,Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim, a w 2019 roku – z Województwem Śląskim.