Koleje Ukraińskie (UZ) zakwalifikowały swoje zakłady naprawy lokomotyw i wagonów do aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością, w związku z czym rozważa możliwość ich sprzedaży. Sprzedaż oznacza sprzedaż, dzierżawę, koncesję lub przekazanie takich przedsiębiorstw na własność państwową lub gminną.
Dniepropietrowska fabryka napraw lokomotyw spalinowych, zakład naprawy lokomotyw elektrycznych w Zaporożu, zakład naprawy lokomotyw we Lwowie, zakład naprawy elektrycznych zespołów trakcyjnych w Kijowie są wymieniane wśród aktywów, których pozbycie się jest rozważane przez Koleje Ukraińskie.Na liście znajdują się również zakłady naprawy wagonów: Darnicki, Stryjski, Paniutinski. Ponadto do sprzedaży mogą być oferowane zakłady produkcji podkładów żelbetowych Starokonstantinowski i Korostenski, kamieniołomy tłucznia, Kijowskie Zakłady Elektrotechniczne „Transsignal” itp.
Do podstawowych aktywów, których nie można wydzielić, należą infrastruktura kolejowa, tabor, systemy sygnalizacji i sterowanie ruchem pociągów.
W listopadzie Irakli Ezugbaja, dyrektor ds. Handlu i Logistyki w Kolejach Ukraińskich powiedział, że głównym celem optymalizacji aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością jest zmniejszenie obciążenia budżetu UZ. Według niego wszystko, co nie jest związane z infrastrukturą kolejową, taborem i spedycją, jest uważane za nie związane z podstawową działalnością. Wyjątkiem są pozycje, w których istnieje ryzyko monopolizacji usług lub produktów otrzymywanych przez UZ.
„W wyniku optymalizacji tylko w 2021 roku spodziewamy się dodatkowych dochodów w wysokości 5 miliardów hrywien” - podkreślił Ezugbaja.
Wcześniej zarząd Kolei Ukraińskich oświadczył, że planuje przekształcić przewoźnika w zwartą spółkę i pozbyć się aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością, w szczególności służb bezpieczeństwa, szpitali i kamieniołomów.