Stanowisko w sprawie informacji PKP PLK o rzekomym dobrym stanie linii kolejowej nr 209.

Stanowisko w sprawie informacji PKP PLK o rzekomym dobrym stanie linii kolejowej nr 209.

17 grudnia 2020 | Źródło: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Koronowie
PODZIEL SIĘ

W ostatnich dniach głośno było o drastycznych ograniczeniach połączeń kolejowych w wojewódtwie Kujawsko - Pomorskim. Na portalu Kuriera Kolejowego publikowane było stanowisko Społecznego Komitetu Obrony Kolei w województwie Kujawsko Pomorskim oraz apel Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Koronowie. Gotowość realizacji połączeń w dotychczasowym wymiarze do ostatnich chwil przed podpisaniem umowy z województwem Kujawsko - Pomorskicm deklarowała spółka Polregio. Niestety w niedzielę 13 grudnia wraz z nowym rozkładem jazdy ograniczenia stały się faktem. Tak jak było do przewidzenia nierozwiązany problem staje się dalej tematem publcznej debaty o przyczynach tego stanu rzeczy. Dziś do redakcji Kuriera Kolejowego wpłynęło stanowisko Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Koronowie w sprawie informacji PKP PLK o rzekomym dobrym stanie linii kolejowej nr 209, który zdaniem autorów jest także przyczyną ograniczania połączeń w województwie.

Fot. Archiwum KK

Szanowni Państwo, Pasażerowie kolei lokalnych, Media,

Śledzimy cały czas to, co dzieje się z transportem kolejowym na kujawsko-pomorskich torach, i przyjmujemy ze zdziwieniem zarówno tłumaczenia Marszałka Województwa, ale również Zarządcy Infrastruktury PKP PLK. W kwestii komentarza PKP PLK postanowiliśmy zająć stanowisko, gdyż nie zgadzamy się na manipulacje jakich dopuszcza się ta spółka.

Na początek kilka faktów. Bydgoski Zakład Linii kolejowych jest niestety najgorszym zakładem w Polsce pod względem jakości infrastruktury kolejowej oraz tym, który na inwestycje przeznacza znikome środki. Pragniemy przedstawić to na kilku przykładach. Linia 281 Chojnice – Oleśnica najniższy parametr 20km/h posiada wyłącznie na terenie IZ Bydgoszcz, na pozostałych jest to od 60km/h wzwyż, podobnie nie ma inwestycji w linię nr 241 pomimo wielu głosów i pism w tej sprawie do PLK, tak samo jest z linią nr 209, której krótką historię i kilka znaczących faktów jakie zaobserwowaliśmy chcemy przedstawić w dwóch punktach :

1. Duża zmiana, a więc obniżenie prędkości na linii 209 nastąpiła w 16 X 2016 roku. Przed tą zmianą prędkość na szlaku od km 71 do km 109,121 wynosiła 80km/h z ograniczeniem do 60 km/h na odcinku od km 103,823 do 105,200 powodem ograniczenia był zły stan podkładów.

Od 16 X 2016 nastąpiła zmiana prędkości drogowej od km 71, - 87,5 80 km/h – bez zmian, dawna granica IZ Toruń i IZ Bydgoszcz pomiędzy stacją Unisław Pom. , a przystankiem Gzin, natomiast na terenie zakładu bydgoskiego PLK obniżono prędkość do 70km/h – a więc o 10km/h. Jednocześnie odcinkowe ograniczenie prędkości na zły stan podkładów do 60km/h zmieniono z okresowego na prędkość drogową – tym samym na stałe obniżono i wydłużono odcinek prędkości 60km/h do odcinka 102,140km – 109,121km. Kolokwialnie rzecz ujmując PKP PLK zastosowała zabieg w postaci „ nie naprawiamy, nie wymieniamy uszkodzonych podkładów tylko zmieniamy nazwę ograniczenie prędkości na obniżoną prędkość drogową.”

W efekcie tego działania coraz trudniej było układać rozkład jazdy na tej linii kolejowej co postaramy się wyjaśnić w punkcie drugim poniżej:

2. Rozmieszczenie mijanek na trasie Bydgoszcz Wsch. – Chełmża,

  • lina kolejowa nr 209 w czasie kiedy była odtwarzana w 2008r. nie dawała perspektyw na ułożenie cyklicznego (co 60min w obu kierunkach) rozkładu jazdy pociągów. Odtworzona mijanka w Unisławiu Pom. dzieli odcinek Bydgoszcz Gł. – Chełmża w proporcjach 2/3 do 1/3 co uniemożliwia:
  • zaproponowanie rozkładu jazdy co 60min na trasie Bydgoszcz Gł. – Chełmża
  • nawiązanie skomunikowani na stacji Chełmża, gdzie po linii nr 207 pociągi kursują z częstotliwością co 60/120min.
  • Bydgoszcz Fordon, zdegradowana technicznie stacja, obecnie przystanek kolejowy. To ostatnie na linii nr 209 miejsce, do którego doprowadzono sieć trakcyjną.

Niestety z powodu zdemontowania urządzeń SRK, których nie odtworzono ich w czasie modernizacji stacji Bydgoszcz Wsch. utracono możliwość stosunkowo taniego odtworzenia zdalnie sterowanej mijanki z posterunku Bydgoszcz Wsch. w Fordonie. Chodziło zaledwie o zabudowę kabla do SRK, ustawienia 6 semaforów, 2 tarcz ostrzegawczych i zabudowę 2 rozjazdów. Semafory i rozjazdy można było pozyskać ( tak jak jest to w innych zakładach linii kolejowych) z trwających na sieci modernizacji. Odcinek o którym omowa ma zaledwie 5 km, tyle dzieli Bydgoszcz Fordon od Bydgoszczy Wsch.

Dzięki tej dodatkowej mijance możliwe byłoby wprowadzenie/wydłużenie relacji dodatkowych pociągów z Poznania, Piły czy nawet Tucholi poprawiając ofertę dla osób codziennie korzystających z kolejowego transportu publiczneg

  • stacja Bydgoszcz Wschód ( węzeł przesiadkowy kolej+tramwaj+bus) po gruntownej modernizacji w ostatnich kilku latach utrwaliła szkodliwy dla rozwoju ruchu aglomeracyjnych/regionalnych układ połączeń torowych. Jego główna wada polega na tym, iż każdy pociąg jadący z kierunku Chełmży na stacji Bydgoszcz Wsch. przyjmowany jest na tor główny linii magistralnej nr 18 z Torunia, a nie na tor dodatkowy ( bo go nie zbudowano).

W efekcie możliwość układania rozkładu jazdy kolejny raz się komplikuje, gdyż to o której godzinie można wjechać z kierunku Chełmży dyktuje układ pociągów z Torunia do Bydgoszczy. Pamiętajmy, że po linii nr 18 prowadzony jest także intensywny ruch towarowy.

Podsumowując, na linii jednotorowej nr 209 ( Chełmża – Bydgoszcz Wsch.) przygotowanie oferty dla pasażerów w przeważającej mierze zależy od kilku czynników:

  • prędkości drogowej, było 80km/h, a od 16.X.2020 jest 70km/h/60km/h na odcinku 21 z 38km! Z analizy kinematycznej tego odcinka linii wiadomo, iż uzyskanie prędkości 120km/h możliwe jest praktycznie na całym odcinku z dwoma ograniczeniami do 80 w okolicach mostu na Wiśle.
  • rozmieszczenie mijanek na linii nie zmieniło się od czasu reaktywacji przewozów, pomimo iż postulowane wznowienie przewozów wewnątrzmiejskich do stacji Bydgoszcz Fordon jest oczekiwane i bardzo potrzebne od wielu lat, tak samo jak budowa przystanku w Dąbrowie Chełmińskiej ( bliżej miejscowości)

Efekt jest taki, iż każdy kolejny plan „inwestycyjno/utrzymaniowy” w PKP PLK pomijał linię nr 209 czego nie potrafimy zrozumieć.

Przykładowo w województwie pomorskim tamtejszy IZ Gdynia potrafi za pomocą niewielkich corocznych środków podnosić standard eksploatacyjny linii lokalnych z 50km/h do 120km/h. W przyszłym roku dzięki tym działaniom poprawiony zostanie stan nawierzchni kolejowej na odcinku prawie 50km. Przykładem jest linia nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Dlaczego nie można takiego planu wdrożyć w IZ Bydgoszcz, i dlaczego linie kolejowe na terenie IZ Bydgoszcz mają jedne z najgorszych parametrów eksploatacyjnych w Polsce ?

Dlaczego po ocenie stanu linii kolejowych takich jak linie nr 241, 356, 281 czy nr 209 w granicach IZ Bydgoszcz nikt nie wyciągną konsekwencji wobec dyrektorów Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy ?

Pragniemy tylko zwrócić uwagę, że działania IZ Bydgoszcz są współodpowiedzialne za likwidację, i niemożność ułożenia dobrego rozkładu jazdy pociągów w województwie – nasze wystąpienie nie ma na celu usprawiedliwienia działań Pana Marszałka, a rzetelne wskazanie, iż Dyrektorzy Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy ponoszą także odpowiedzialność za to co się dzieje poprzez swoje decyzje z przeszłości.

Łączymy wyrazy szacunku

Zarząd Stowarzyszenia