W regionie żylińskim i trenczyńskim jeździ już 10 nowych elektrycznych pociągów Pantera

W regionie żylińskim i trenczyńskim jeździ już 10 nowych elektrycznych pociągów Pantera

22 grudnia 2020 | Źródło: Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s.
PODZIEL SIĘ

Słowackie Przedsiębiorstwo Kolejowe (ZSSK) przejęło od dostawcy osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych  „Panther” (EJ) wyprodukowanych w konsorcjum czeskiej ŠKODA TRANSPORTATION i słowackiej ŽOS Trnava.

Fot. Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s.

Wraz z pierwszymi dwoma, które zostały oddane do użytku na początku miesiąca, kolejnych 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych z największego przetargu w historii ZSSK będzie sukcesywnie wdrażanych do eksploatacji.

„Mamy doskonałe reakcje maszynistów i pasażerów na pierwsze pojazdy dostarczone w grudniu. Po pandemii i przebudowie żylińskiej obwodnicy tych 25 Panter będzie solidnym szkieletem transportu regionalnego w okolicach Żyliny ”- powiedział dziś Filip Hlubocký, prezes zarządu i dyrektor generalny ZSSK.

Fot. Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s.

Obecnie 10 pojazdów jest gotowych do przewozu pasażerów na poszczególnych trasach zgodnie z rozkładem jazdy. Jednostki są stopniowo rozmieszczane w regionach Żylina i Trenczyn, zwłaszcza na liniach Żylina - Trenczyn, Żylina - Czadca, Czadca - Zwardoń, Żylina - Liptovský Mikuláš.

Fot. Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s.

W ramach największego w historii przewoźnika przetargu o wartości prawie 160 mln euro (159 999 500,00 euro ) zostanie zakupionych łącznie 25 nowych jednostek elektrycznych do Żyliny i, w dużej mierze, do regionu trenczyńskiego. Większość tej kwoty pochodzi z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (134 598 779,38 euro ), 23 752 725,77 euro z budżetu państwa, a kwota 1 647 994,85 euro  stanowi środki własne  ZSSK.

 

Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK; dosł. Spółka Kolejowa Słowacja) to państwowa spółka akcyjna na Słowacji obsługująca pociągi pasażerskie.

W 2002 r. w wyniku podziału przedsiębiorstwa Železnice Slovenskej Republiky, które zajmowało się transportem towarowym i osobowym, powstała spółka Železničná Spoločnosť. W roku 2005 została ona ponownie podzielona na Železničná Spoločnosť Slovensko (zajmuje się transportem pasażerskim) oraz Železničná Spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO lub ZSCS; zajmuje się transportem towarowym).

W styczniu 2011 r., ZSSK straciła monopol na przewóz pasażerów na Słowacji. Wówczas prywatny przewoźnik RegioJet podpisał umowę na obsługę linii Bratysława – Dunajska Streda – Komárno.