Węzeł kolejowy Gdynia Port zmodernizowany przez Budimex już w 30%

Węzeł kolejowy Gdynia Port zmodernizowany przez Budimex już w 30%

28 grudnia 2020 | Źródło: Budimex S.A.
PODZIEL SIĘ

Trwa przebudowa węzła kolejowego Gdynia Port. Realizację projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, wykonuje firma Budimex. Generalny wykonawca przeprowadził już ponad 30 procent wszystkich prac objętych kontraktem. Głównym celem budowy jest poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego i zwiększenie ilości transportowanych ładunków. Projekt za 1,5 mld zł netto współfinansowany jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. Budimex S.A.

Dzięki modernizacji gdyńskiego portu znacznie zwiększą się możliwości transportowe w tej części Polski. Docelowo, po zakończeniu budowy, do portu będą mogły dojeżdżać dłuższe bo aż 740-metrowe pociągi transportujące większe ilości towarów. W ramach kontraktu pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” Budimex jest odpowiedzialny m.in. za  przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą, oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych.

Fot. Budimex SA

– Modernizacja węzła kolejowego Port Gdynia to kolejny, niezwykle zaawansowany projekt o strategicznym znaczeniu dla całego krajowego transportu kolejowego, realizowany przez Budimex – komentuje Artur Popko – Wiceprezes i Dyrektor Operacyjny Budimex SA – Nasze działania obejmują m.in. roboty związane z sieciami trakcyjnymi i okablowaniem, torowe, wodno-kanalizacyjne oraz oczywiście kubaturowe. Zaawansowanie wszystkich prac na kontrakcie wynosi obecnie ponad 30 procent – dodaje.

Od początku budowy w 2019 roku Budimex ułożył już m.in. 8000 szt. podkładów i zabudował 3 000 metrów szyn. Generalny wykonawca wybudował także 300 fundamentów słupów oświetleniowych, posadowił 146 słupów sieci trakcyjnych wraz fundamentami oraz ułożył ok. 50 km kanalizacji kablowych. W obiektach inżynieryjnych firma wbudowała 105 ton zbrojenia oraz 850 m3 betonu. Obecnie trwają prace przy realizacji ściany oporowej tunelu pod toramidynków – budynku Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni kolejowych, budynku biurowego PKP Cargo oraz remontem trzech istniejących nastawni.

– Obecnie zakończyliśmy już budowę stanów surowych budynków przyszłych nastawni kolejowych oraz Lokalnego Centrum Sterowania. Prowadzimy prace w zakresie elewacji i stropodachów oraz instalacyjne wewnątrz budynków. Ponadto rozpoczęliśmy także działania remontowe w jednym z 3 budynków czynnych nastawni kolejowych – komentuje Artur Popko.

W ramach kontraktu generalny wykonawca wyburzył również dotychczas około 110 obiektów kolejowych kolidujących z przyszłą infrastrukturą kolejową. Średnio przy modernizacji portu pracuje dziennie 314 pracowników wykorzystujących 83 jednostki sprzętowe. Cały zakres modernizacji wiąże się z przebudową 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych. Zakończenie modernizacji Portu Gdynia planowane jest na koniec 2021 roku. Całkowity koszt inwestycji to 1 487 405 291,36 zł netto.

Fot. Budimex SA

Budimex SA znajduje się obecnie w pierwszej trójce największych wykonawców modernizacji linii kolejowych w Polsce. Firma realizuje aktualnie także inwestycje kolejowe, takie jak: Warszawa Zachodnia, E30 Trzebinia – Krzeszowice, LK139 – Czechowice – Dziedzice, LK7 Warszawa – Lublin na trzech odcinkach i E59 Wronki. W 2020 r. generalny wykonawca zakończył także m.in. modernizację stacji Idzikowice (kontrakt realizowany w konsorcjum z KZA Lublin w formule Projektuj i Buduj), a  w ostatnim kwartale zmodernizował zabytkowy dworzec PKP S.A. w Białymstoku.

---

BUDIMEX SA jest spółką z pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu RESPECT – najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Budimex Nieruchomości, Mostostal Kraków oraz FB Serwis.