Czeski RegioJet planuje uruchomić połączenie kolejowe Praga-Kraków-Lwów z przesiadką w Przemyślu

Czeski RegioJet planuje uruchomić połączenie kolejowe Praga-Kraków-Lwów z przesiadką w Przemyślu

31 grudnia 2020 | Źródło: RegioJet
PODZIEL SIĘ

Prywatny czeski operator kolejowy RegioJet zamierza wiosną 2021 roku uruchomić nowe międzynarodowe połączenie nocne - pociąg Praga-Kraków-Przemyśl z połączeniem do Lwowa na Ukrainie realizowanym przez Koleje Ukraińskie. Operator otrzymał ostatnią ważną zgodę na wjazd na infrastrukturę kolejową w Polsce.

Fot. RegioJet

Przewoźnik poinformował, że dla uruchomienia pociągu do Przemyśla niezbędna była decyzja Przezesa Urzędu Transportu Kolejowego  przyznająca otwarty dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej.

Na stacji Przemyśl Główny gwarantowane będzie skomunikowanie RegioJet z pociągiem Kolei Ukraińskich relacji Przemyśl - Lwów.  Dokładna data rozpoczęcia kursowania pociągów zostanie ustalona po zniesieniu ograniczeń podróży związanych z Covid-19.

RegioJet przygotowuje się jednak do uruchomienia połączenia najdalej od kwietnia 2021 roku.

„Wejście na polski rynek było w naszych planach od dawna. Od wiosny 2021 roku będziemy oferować codzienne połączenia z Krakowa, Przemyśla i Lwowa do Pragi, Ołomuńca i innych czeskich miast. Pasażerowie będą mieli na pokładzie pełen zakres usług, jakie znają z innych połączeń RegioJet, w tym bezpłatną kawę, łącze internetowe i inne usługi ”- mówi Radim Jančura, właściciel RegioJet.

Fot. RegioJet

Pociągi będą kursowały w nocy, odjeżdżając z Pragi, Przemyśla i Krakowa wieczorem i przyjeżdżając rano na stacje końcowe. Pasażerowie będą mieli możliwość podróżowania w wagonach sypialnych lub z miejscami do siedzenia.

Czeski operator jeszcze przed rozpoczęciem pandemii koronawirusa planował uruchomienie pociągu w kierunku Ukrainy w czerwcu 2020 roku, sytuacja zmusiła przewoźnika do zaplanowania nowego terminu, którym miał być grudzień 2020. Początkowo zakładano, że pociąg z Pragi w Polsce dojedzie do stacji Medyka, a na Ukrainie do stacji Mostiska-2, a następnie pasażerowie będą dowożeni autobusami do Lwowa. Na początku grudnia Radim Yanchura ogłosił, że RegioJet nadal planuje dalszą rozbudowę sieci pociągów nocnych o połączenia do Polski i na Ukrainę.

Oprócz nowego nocnego połączenia z Polską, RegioJet ponownie otworzy w sezonie letnim nocne połączenie kolejowe z Czech i Słowacji do Chorwacji.

Rozwój usług nocnych RegioJet następuje w czasie, gdy europejscy przewoźnicy kolejowi, a także Unia Europejska, szeroko dyskutują nad dalszą wizją rozwoju nocnych połączeń kolejowych na kontynencie europejskim, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywy dla podróżowania niż transport lotniczy i drogowy. RegioJet również zgadza się z tą inicjatywą, mówiąc, że z pewnością musi to być wspólny projekt dla wszystkich przewoźników - publicznych i prywatnych. Na przykład RegioJet przewozi około ćwierć miliona pasażerów rocznie swoimi nocnymi pociągami, a ich liczba będzie nadal rosła.

Fot. RegioJet

Oprócz połączeń nocnych, RegioJet jest wiodącym przewoźnikiem w dziennym transporcie dalekobieżnym na kluczowych trasach w Czechach i Europie Środkowej. Z jego połączeń kolejowych korzysta około 15 milionów pasażerów rocznie, a pociągi RegioJet są, dzięki najlepszym połączeniom w najlepszej cenie, najbardziej preferowanymi połączeniami przez pasażerów na trasach takich jak Praga - Ostrawa, Praga - Wiedeń, Praga - Bratysława czy Praga - Koszyce.

RegioJet inwestuje obecnie w dalszą rozbudowę swojej floty pociągów dalekobieżnych. Obecnie przejął od producenta pierwsze dwie z łącznie piętnastu topowych lokomotyw wielosystemowych Bombardier TRAXX MS3. Oprócz nowych lokomotyw RegioJet zamierza poczynić znaczne inwestycje w rozbudowę taboru w 2021 roku. Oprócz 50 wagonów, które firma nabyła w tym roku, w 2021 roku zostanie dodanych co najmniej 70 kolejnych. Będzie to oznaczać dalszy wzrost floty o ponad jedną trzecią do 300 wagonów na dziennych i nocnych połączeniach dalekobieżnych.