Pierwsza chińska lokomotywa wyprodukowana dla Rail Cargo Hungaria przypłynęła już do Europy.

Pierwsza chińska lokomotywa wyprodukowana dla Rail Cargo Hungaria przypłynęła już do Europy.

03 stycznia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / Railcolor
PODZIEL SIĘ

CRRC Zhuzhou Locomotive (CRRC ZELC) przetransportowała już do Europy pierwszą z czterech elektrycznych lokomotyw, zamówionych przez spółkę zależną Austriackich Kolei Federalnych (OBB) - Rail Cargo Hungary (RCH) w 2019 roku. Lokomotywa przypłynęła statkiem do portu w Bremerhaven i stamtąd została przewieziona do Centrum Testów i Walidacji w Wegberg-Wildenrath (Niemcy), gdzie będzie zapewne poddana testom niezbędnym do uzyskania homologacji typu.

Fot. Railcolor / Henk Zwoferink

Dwie z tych lokomotyw będą używane do manewrowania na Węgrzech, a pozostałe dwie będą przeznaczone do eksploatacji na trasach przygranicznych, głównie na południowym wschodzie Węgier i w Chorwacji.

Pierwszą ukończoną jednostką jest lokomotywa główna o mocy 5600 KW, która może działać na zasilaniu bateryjnym do manewrowania lub eksploatacji na krótkich dystansach. Lokomotywa jest wyposażona w akumulator „super ostatniej mili”, który jest ładowany energią z sieci napowietrznej podczas pracy i waży 90 ton. Lokomotywa osiąga prędkość maksymalną 120 km /h i siłę pociągową 300 kN.

Specyfikacja techniczna:

  • Prędkość maksymalna: 120 km/h
  • Moc wyjściowa: 5600 kW / 350 kW w trybie akumulatorowym
  • Siła pociągowa: 300 kN
  • Maksymalna siła zrywająca: 150 kN (opcjonalnie 240 kN)
  • Systemy zasilania: 15 kV / 16,7 Hz AC, 25 kV Hz AC
  • "Super ostatnia mila": 200 kWh z 350 kW, zasilana bateriami litowymi
  • Konfiguracja kół: Bo'Bo
  • Średnica koła: 1250 mm nowe, 1170 mm zużyte
  • Minimalny promień łuku: 100m
  • Długość: 19,47 m
  • Waga: 90 t

CRRC ZELC ma trzy lata, od podpisania umowy we wrześniu 2019 r., na uzyskanie dla dwóch lokomotyw homologacji typu na Węgrzech. Jeżeli lokomotywy spełnią oczekiwania zamawiąjącego to RCH zdecyduje się na zakup do 20 lokomotyw każdego typu.

Centrum Testów i Walidacji w Wegberg-Wildenrath

Wegberg-Wildenrath jest siedzibą jednego z największych na świecie ośrodków testowych taboru: Centrum Testów i Walidacji Siemens Mobility Wegberg-Wildenrath (PCW) - z certyfikacją i akredytacją oraz historią sięgającą ponad 20 lat.

Centrum ośrodka stanowią dwa tory o rozstawie normalnym (1435 mm) w kształcie okręgu, plus dodatkowy wąskotorowy (1000 mm) oraz 3 tory o przebiegu prostoliniowym. Okręg zewnętrzny ma długość 6,1 km oraz promienie łuków 700 m, co pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 160 km/h, a wewnętrzny 2,5 km oraz promienie łuków do 300 m; jego limit prędkości jest równy 100 km/h. Zasadniczym przeznaczeniem zewnętrznego okręgu jest badanie pojazdów kolejowych, a wewnętrznego – tramwajów.