Inwestycja, obejmująca linię kolejową i mosty na terenie Opola jest realizowana przy wykorzystaniu m.in. środków unijnych w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility 2014 – 2020). Wartość podpisanej 6 listopada 2020 r. umowy: „Realizacja robót budowlanych w formule „Buduj” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie” linia kolejowa 132 Bytom – Wrocław Główny na odcinku Opole Groszowice – Opole Zachodnie w zakresie linii 132 od km 97,210 do km 101,100 - wynosi blisko 275 mln zł (netto).
W ramach inwestycji między innymi nastąpi rozbudowa kolejowej przeprawy nad Odrą. Obok obecnego mostu powstanie nowa, dodatkowa konstrukcja. Po zakończeniu prac, każdy z dwóch torów będzie na osobnym moście. Dzisiaj ( 08.01.2021r) zarejestrowaliśmy pierwsze prace ziemne.
Prace obejmą również trzy kolejowe mosty: nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Zaplanowane są roboty na 3 wiaduktach nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Prószkowską i ul. Krapkowicką, gdzie przebudowa wiaduktu prowadzona będzie we współpracy z Miastem Opole i znacznie dogodniejsza stanie się komunikacja drogowa.
Na stacji Opole Główne powstanie nowy peron 1a, który zwiększy jej przepustowość. Zapewni on sprawną obsługę pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie.
Na odcinku Opole Groszowice - Opole Zachodnie przewidziano przebudowę ok. 10 km torów i wymianę 26 rozjazdów. Inwestycja obejmie też przebudowę sieci trakcyjnej i modernizację przejazdów kolejowo-drogowych ( Aleja Przyjaźni i ul.Torowa).
Dla prac na odcinku Opole Groszowice – Opole Zachodnie została już wcześniej wykonana dokumentacja projektowa za 3,8 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma INTOP Warszawa Sp. z o.o. Termin realizacji wynosi 28 miesięcy.