Pierwszy z Impulsów II zamówionych przez województwo małopolskie jest już w Krakowie.

Pierwszy z Impulsów II zamówionych przez województwo małopolskie jest już w Krakowie.

09 stycznia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

26 czerwca 2020 roku Województwo Małopolskie podpisało umowę z NEWAG S.A. na zakup 7 nowych czteroczłonowych pociągów typu Impuls 2 wraz z kompleksową usługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą pojazdów przez okres 5 lat. Umowa przewidywała również prawo opcji do zakupu dwóch dodatkowych pociągów i części zamiennych, z której województwo małopolskie skorzystało w dniu 26 września ubiegłego roku. Pierwszy z Impulsów wyprodukowanych dla Małopolski jest już w Krakowie. Aleksander Migoń uchwycił pojazd w obiektywie aparatu fotograficznego na stacji w Nowy Sączu tuż przed wyruszeniem w podróż do Krakowa.

Fot. Aleksander Migoń

Nowy tabor będzie przeznaczony do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników: Koleje Małopolskie Sp. z o. o. oraz POLREGIO Sp. z o. o. Wartość zamówienia to 199 408 400,00 zł netto zł (z uwzględnieniem prawa opcji do zakupu dwóch dodatkowych pociągów i części zamiennych). Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Fot. Aleksander Migoń

Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.

Impuls II w barwach województwa małopolskiego tuż przed wyjazdem do Krakowa. Fot. Aleksander Migoń

Nowe pociągi będą dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale także rodzin, dzieci, kobiet w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, a także obcokrajowców. Pojazdy będą wyposażone w urządzenia w rampy i windy automatyczne umożliwiające wejście i wyjście z pokładu osób o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozu rowerów.

Tabor zostanie skierowany do realizacji usług przewozowych na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA):

  • SKA 2: Skawina – Kraków Gł. – Sędziszów, 
  • SKA 3: Kraków Gł. – Tarnów, Kraków Gł. – Nowy Sącz/Krynica Zdrój, 
  • Kraków Gł. – Katowice.

Może być również wykorzystywany na trasach ( SKA) Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Gł. – Kraków Lotnisko, jak również trasach, które mogą powstać w przyszłości, jako rozwój oferty pociągów SKA i tras komplementarnych do SKA, w szczególności do Chrzanowa, Oświęcimia, Wadowic czy Zakopanego.