"Czas na rewolucję" - różowy, 50 dla polskiego przewoźnika, Vectron MS Laude Smart Intermodal

"Czas na rewolucję" - różowy, 50 dla polskiego przewoźnika, Vectron MS Laude Smart Intermodal

22 stycznia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Laude Smart Intermodal S.A. - dostawca usług transportowych i logistycznych i jedna z najprężniej rozwijających się firm w sektorze intermodalnym, powiększa swoją flotę o leadera wśród europejskich lokomotyw – Vectrona MS. Pojazd został zakupiony przy wsparciu z funduszy Unii Europejskiej.

Zdjęcie ilustrujące. Fot. Kajetan Orliński

Vectrony to super nowoczesne, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.

W Polsce z lokomotyw Vectron korzystają PKP CARGO., DB Cargo Polska, PKP Intercity  (wynajęta z MRCE),  Industrial Division i Lotos Kolej. Do tej grupy dołącza spółka Laude Smart Intermodal S.A., której nowa lokomotywa będzie jednocześnie 50. Vectronem w rękach polskich przewoźników. 

Nie tylko jubileusz 50 Vectrona Siemensa wyprodukowanego na polski rynek kolejowy ma znaczenie w tym przypadku. Osobliwa, dotąd nie spotykana na torach jest malatura lokomotywy - różowa.  Vectron MS jest dość dobrze znany, ale wygląd zewnętrzny tego pojazdu jest właściwie wyjątkowy dla Europy. Nigdy wcześniej nie widzieliśmy całkowicie różowego Vectrona, nawet jako werbeloka. Do malowania dodano również slogan, który brzmi: „Czas na rewolucję”.

Chociaż jest to pierwszy różowy Vectron, nie jest to pierwszy nowy pojazd elektryczny we flocie lokomotyw Laude Smart Intermodal. Latem ubiegłego roku operator odebrał cztery lokomotywy Dragon  z Newagu. Są one przeznaczone na usługi krajowe spółki, natomiast Vectron będzie się specjalizował w transgranicznych operacjach intermodalnych.

Pierwsza z czterech lokomotyw Dragon 2 odebrana w maju ubiegłego roku przez Laude Smart Intermodal. Fot. Neawag S.A.

Nowa lokomotywa Vectron MS dla Laude Smart Intermodal dysponuje mocą 6,4 MW, jest wyposażona w system ETCS  zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Węgry i Rumunię, przy czym pojazdy z platformy Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji aż w 18 europejskich krajach. 

Lokomotywa została kupiona z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego. Celem konkursu Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Wodnych i Połączeń Multimodalnych, organizowanego przez CUPT, jest dofinansowanie podmiotów w ramach działania OŚ Priorytetowa III, tak aby wydatnie zwiększyć rozwój sieci drogowej TEN – T i samego transportu multimodalnego.