Marek Chraniuk: Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce – Rozwój przewozów międzywojewódzkich

Marek Chraniuk: Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce – Rozwój przewozów międzywojewódzkich

27 stycznia 2021 | Źródło: Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego
PODZIEL SIĘ

W ramach debaty na temat "Stanu i Potrzeb Rozwojowych Kolei w Polsce" zainicjonowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego  głos w dyskusji zabrał Marek Chraniuk – Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Fot. SEiMTS

W ostatnich kilku latach byliśmy świadkami dynamicznego rozwoju rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do kolei. W 2019 roku z tego środka transportu skorzystało ponad 335 milionów pasażerów, podczas gdy w 2015 roku było to jeszcze 280 mln osób. Wzrost w tym czasie wyniósł 20%.

Udział PKP Intercity w rynku

Na przykładzie wyników PKP Intercity możemy mówić o jeszcze większej dynamice wzrostu w przypadku połączeń międzywojewódzkich. Jeszcze w 2015 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 31,2 mln pasażerów, w 2019 roku zaś już blisko 49 mln, co oznacza wzrost o blisko 57%. Dynamika wzrostu popularności usług narodowego przewoźnika kolejowego utrzymywała się w latach 2016-2018. W 2018 roku pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 46,1 mln pasażerów, co stanowi niemal 8% wzrostu w stosunku do 2017 roku. Wtedy z usług przewoźnika skorzystało 42,8 mln osób. W 2017 roku z kolei, pasażerów PKP Intercity było aż o 4,3 mln więcej niż w 2016 roku, kiedy to przewoźnik miał 38,5 mln pasażerów. O rozwoju przewozów międzywojewódzkich w ostatnich latach świadczy także udział PKP Intercity w rynku kolejowych przewoźników pasażerskich. Pod względem liczby przewożonych pasażerów w stosunku do ogólnej liczby pasażerów transportu kolejowego w Polsce przewoźnik zajmował czwarte miejsce w latach 2012-2013 i 2015-2016. Od 2017 do 2019 roku PKP Intercity utrzymuje się na trzeciej pozycji ze średnim udziałem w rynku na poziomie 14,5%. Jeszcze w 2014 roku udział wynosił 9,5%. Pod względem pracy przewozowej PKP Intercity zajmowała w latach 2012-2019 pierwszą pozycję. Od 2017 roku udział pracy przewozowej PKP Intercity wobec innych przewoźników przekracza co roku 50%. Oznacza to, że PKP Intercity przewozi największą liczbę pasażerów na najdłuższych dystansach (pasażerokilometry). Narodowy przewoźnik przy wzroście pracy eksploatacyjnej na poziomie blisko 34% (2019 względem 2015) odnotował wzrost liczby pasażerów o blisko 57% (2019 względem 2015).

Wpływ epidemii na wyniki PKP Intercity

Dynamiczny wzrost popularności polskiej kolei i usług PKP Intercity czasowo wstrzymała epidemia koronawirusa. Epidemia i związane z nią ograniczenia w przemieszczaniu się wpłynęły na intensywność podróży Polaków i tym samym liczbę pasażerów pociągów PKP Intercity. W 2020 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 26,7 mln pasażerów, co stanowi 45% spadku w stosunku do 2019 roku (48,9 mln pasażerów). Proces powrotu pasażerów do pociągów w takiej liczbie, jaką notowaliśmy przed epidemią wymaga czasu. Przekonywać do tego będzie stały rozwój kolei jako bezpiecznego, przewidywalnego i komfortowego środka transportu.

Intensywne inwestycje taborowe

W tym celu, mimo utrudnionej sytuacji rynkowej, PKP Intercity zgodnie z planem kontynuuje inwestycje w unowocześnienie floty swoich pociągów. W 2021 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 mld zł brutto w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” wartego 7 mld zł, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. PKP Intercity odebrało już 46 proc. pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w programie. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. 2020 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brutto. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG z Nowego Sącza. Flotę przewoźnika wzmocniło również 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę. W 2020 roku PKP Intercity odebrało ponad 130 unowocześnionych wagonów. W ramach strategii taborowej flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie blisko 340 wagonów po modernizacji. Na tym nie koniec inwestycji w nowoczesne wagony – w grudniu 2020 r. PKP Intercity podpisało wartą ponad 540 mln zł brutto umowę z Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na modernizację kolejnych 125 wagonów. PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku. W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81 nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) - pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74, które modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz pierwsze dwa z 12 EZT typu FLIRT z miliardowego kontraktu zawartego przez przewoźnika ze Stadler Polska.

Efekty inwestycji już widoczne

Roczny rozkład jazdy na sezon 2020/2021, który wszedł w życie 13 grudnia 2020 roku, przyniósł widoczne efekty programu modernizacji polskiej kolei – zwiększył się komfort podróżowania dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby pociągów nowym lub zmodernizowanym taborem. W kategorii połączeń ekonomicznych wzrosła liczba pociągów IC kosztem składów TLK. Zwiększył się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry. Unowocześniana flota wykorzystuje zmodernizowane linie kolejowe, zapewniając krótsze czasy przejazdu na wielu popularnych trasach, m.in. Warszawa – Trójmiasto, Trójmiasto – Kraków, Trójmiasto – Wrocław, Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Kraków – Wrocław czy Wrocław – Lublin.

Zachęcamy do zapoznania się z całością tego materiału, który jest dostępny na stronie internetowej Stowarzyszenia.

Prezentacja ilustrująca wypowiedź Prezesa Marka Chraniuka jest dostępną tutaj.