Dlaczego ukraińscy kolejarze opuszczają kraj?

Dlaczego ukraińscy kolejarze opuszczają kraj?

31 stycznia 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua)
PODZIEL SIĘ

Za granicą byli pracownicy Kolei Ukraińskich często muszą pracować poza swoją specjalnością, ale aspekt finansowy wciąż zmusza ich do wyboru nie na korzyść kolei ukraińskiej.

Fot. Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua)

Według informacji Kolei Ukraińskich, w listopadzie przeciętne wynagrodzenie pracowników spółki wyniosło 11 681 UAH (1 556 PLN). Według firmy, maszynista lokomotywy otrzymuje średnio 19 318 UAH (2 573 PLN) , pomocnik maszynisty - 13 603 UAH (1 812 PLN), konstruktorzy pociągów - 12 551 UAH (1 672 PLN), monterzy torów - 12 011 UAH (1 600 PLN), brygadziści drogowi - 16 303 UAH (2 172 PLN), elektrycy - 11.998 UAH (1598 PLN)...

Opublikowanie wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Kolejach Ukrainskich wywołało falę dyskusji w mediach społecznościowych, gdyż jak twierdzą przedstawiciele związków zawodowych kwoty te są bardzo trudno osiągalne. A biorąc pod uwagę sytuację z wprowadzonym 4-dniowym tygodniem pracy dla znacznej części pracowników, obniżeniem premii, dodatków i niewypłacaniem tzw. „13. pensji”, spekulacje na temat wynagrodzeń dla wielu pracowników kolei są tematem bardzo bolesnym. Młodzi specjaliści, na przykład ślusarze, otrzymują tylko około 4,5 tysiąca UAH miesięcznie, ponieważ nie mają stażu pracy, a pomocnik maszynisty - około 9,5 tysiąca UAH.

Koleje Ukraińskie oficjalnie przyznały, iż spadek przeciętnego poziomu wynagrodzeń spowodowany jest kwarantanną i zawieszeniem ruchu pasażerskiego. Jednocześnie, jak podają związki zawodowe, pracownicy Oddziału Pasażerskiego łącznie z nadgodzinami otrzymują o 25% większą pensję niż kolejarze obsługujący ruch towarowy, jednak miesięczne wynagrodzenie w wysokości 16-21 tys. UAH jest możliwe tylko w przypadku znacznych nadgodzin.

Straty kadrowe.

Nic dziwnego, że rotacja pracowników w Kolejach Ukraińskich jest znaczna. W listopadzie Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua) wysłało do UZ oficjalne zapytanie dotyczące pracowników wykwalifikowanych. Według uzyskanej informacji na przestrzeni 10 miesięcy 2020 roku UZ zatrudnił 11301 pracowników odpowiednich specjalności, podczas gdy w tym samym okresie odeszło ze spółki 14186 takich pracowników w wieku nieemerytalnym. W 2019 roku liczby te wynosiły 18079 i 21353 osób. Zatem w 2019 roku o 3274 pracowników w wieku nieemerytalnym zrezygnowało z pracy w UZ więcej niż przybyło nowo zatrudnionych, od stycznia do października ubiegłego roku odpowiednio o 2885 pracowników więcej. Łączna liczba pracowników Kolei Ukraińskich to ok. 260 tys. osób.

Przedstawiciele związków zawodowych UZ twierdzą,  że wykwalifikowani pracownicy kolei często zmieniają pracę, przenosząc się do sektora prywatnego, a ostatnio coraz częściej wyjeżdżając do pracy za granicę i tam często dostają pracę nie w swojej specjalności, ale za dużo wyższe wynagrodzenie.

Dokąd wyjeżdżają.

Wyjeżdżają do pracy w Polsce za oficjalną pensję około 4 tys. PLN brutto. A jeśli mają premie, ulgi itp., to zarabiają nawet  do 7 tys. PLN  - zauważa przedstawiciel związków zawodowych Kolei Lwowskiej. Według niego, oprócz Polski, popularnymi krajami migracji zarobkowej pracowników UZ są Słowacja i Węgry.

W Polsce, zgodnie z zapowiedziami agencji, coraz częściej poszukują specjalistów o kwalifikacjach - monterów, torowców, spawaczy. Przykładowo pracownikowi dróg kolejowych oferowane jest wynagrodzenie w wysokości 3,4-4 tys. PLN przy 6-dniowym tygodniu pracy, monterowi w zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie 18,5 zł za godzinę. Porównanie tych kwot z przeciętnymi wynagrodzeniami pracowników w Kolejach Ukraińskich wyjaśnia wszystko.

Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua) jest przekonane, że problem kadrowy Kolei Ukraińskich ma dwojaki charakter - z jednej strony konieczne jest zatrzymanie wartościowego personelu, z drugiej jest to prawie niemożliwe bez optymalizacji kadrowej. W obecnych warunkach dochody firmy po prostu nie wystarczają na płacenie konkurencyjnych pensji. Rozwiązaniem może być tutaj podniesienie poziomu wynagrodzeń pracowników kluczowych specjalności kolejowych związanych z procesem przewozowym i zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury. Jednocześnie w praktyce niezbędna jest optymalizacja liczebności personelu administracyjnego, a wielkość wynagrodzeń kadry zarządzającej powinna być uzasadniona i oparta na jasno określonych zasadach. "Teraz, gdy migrację zarobkową powstrzymuje pandemia koronawirusa, kierownictwo Kolei Ukraińskich  wciąż ma czas na podjęcie niezbędnych decyzji, potem może być już za późno."

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Na Węgrzech przy granicy z Ukrainą powstaje terminal intermodalny East-West Gate Na Węgrzech przy granicy z Ukrainą powstaje terminal intermodalny East-West Gate
Następny artykuł Różowy, jubileuszowy Vectron MS Laude Smart Intermodal już w Poznaniu. Różowy, jubileuszowy Vectron MS Laude Smart Intermodal już w Poznaniu.