Do wypadku w Czechach doszło w czasie planowanego wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych.

Do wypadku w Czechach doszło w czasie planowanego wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych.

05 lutego 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował portal zdopravy.cz przyczyną zderzenia pociągów towarowych pod Otrokovicami na linii Břeclav - Přerov była najprawdopodobniej pomyłka pracowników Zarządu Infrastruktury Kolejowej. Do wypadku doszło w czasie, gdy Ministerstwo Transportu przygotowuje system sankcji za błędy popełniane przez maszynistów jako krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa. Zapomniano jednak, że pracownicy innych specjalności kolejowych też mogą popełnić błąd i spowodować wypadek.

Foto: Drážní inspekce

"Obecne dochodzenie wykazuje brak komunikacji między pracownikami Zarządu Infrastruktury Kolejowej podczas planowanego wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych "- powiedziała rzecznik Zarządu Kolei Nela Friebová. Do wypadku doszło w czasie planowanego zamknięcia, kiedy tor i urządzenia sygnalizacyjne stacji zostały wyłączone. „W momencie zamknięcia z CDP Přerov zarządzanie ruchem na tym odcinku zostało przekazane lokalnemu zarządowi ze stacji Otrokovice przy pomocy dyspozytorów i kontrolerów zwrotnic” - dodaje Friebová.

Pociąg Rail Cargo Carrier CZ zderzył się z pociągiem ČD Cargo przed wjazdem na stację Otrokovice. Stał 33 metry przed sygnałem wjazdowym do Otrokovic. Zderzenie było prawdopodobnie spowodowane błędem pracownika Zarządu Infrastruktury Kolejowej, który „wyrejestrował” pociąg ČD Cargo i tym samym umożliwił jazdę pociągowi RCC. Pociąg ČD Cargo przesunął się dziesięć metrów. Wstępne szacunki zniszczeń to 31 mln koron. Lina kolejowa zostanie odblokowana najwcześniej w niedzielę.

Po zeszłorocznej serii wypadków na kolejach Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej zaczęło zajmować się wprowadzeniem tzw. systemu sankcji dla maszynistów pociągów, który obejmowałby karę finansową, a także zakaz prowadzenia pociągów. W tym tygodniu został ostatecznie wycofany z procedowania, głównie z powodu protestów przewoźników kolejowych. Zastrzeżenia budziło wprowadzenie sankcji tylko dla maszynistów. Ministerstwo przygotowuje nową wersję.