Rozpoczynają sie prace przy przebudowie wiaduktu w Podlesicach na szlaku Charsznica - Wolbrom.

Rozpoczynają sie prace przy przebudowie wiaduktu w Podlesicach na szlaku Charsznica - Wolbrom.

10 lutego 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Pociągi przyspieszą dzięki przebudowie obiektów między Tunelem a Wolbromiem na linii łączącej woj. małopolskie ze śląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają prace od przebudowy wiaduktu w Podlesicach na szlaku Charsznica - Wolbrom. Na inwestycję obejmującą 3 wiadukty i 8 przepustów przeznaczono 23 mln zł ze środków budżetowych. To kolejne zadanie zwiększające możliwości trasy Tunel – Sosnowiec (nr 62).

Przebudowa wiaduktu w Podlesicach. Fot. Wojciech Parzelski / PKP PLK

Prace między Tunelem a Wolbromiem nie wstrzymują ruchu kolejowego. Przebudowa obiektów inżynieryjnych skróci czas przejazdu dzięki likwidacji ograniczeń prędkości. Prędkość pociągów zwiększy się miejscami z 30 do 80 km/h.

Wiadukt kolejowy w Podlesicach zostanie całkowicie przebudowany i powstanie nowa, mocniejsza konstrukcja. W efekcie prac sprawniej pojadą pociągi. Obiekt korzystnie zmieni się dla kierowców. Szersza jezdnia pod torami ułatwi ruch drogowy. Wykonawca rozpoczął prace od rozbiórki starych elementów wiaduktu pod jednym torem. Utrzymany jest przejazd pociągów po sąsiednim torze. Ze względu na zakres prac i bezpieczeństwo, przygotowano oznakowany objazd i zmienioną organizację ruchu drogowego.

Przebudowa wiaduktu w Podlesicach. Fot. Wojciech Parzelski / PKP PLK

W bieżącym roku rozpocznie się również przebudowa dwóch wiaduktów na szlaku Tunel - Charsznica. Zaplanowano także prace przy ośmiu przepustach między Tunelem a Wolbromiem.

Zakończenie robót w ramach umowy zaplanowano do I kwartału 2023 r. Wykonawcą prac jest Konsorcjum firm w składzie: Nowak-Mosty Sp. z o.o. i FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.

Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy m.in. z Małopolski na Górny Śląsk zapewniły także wcześniejsze prace PLK na trasie Tunel – Sosnowiec. W 2020 r. zwiększono prędkość pociągów do 120 km/h między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans w relacjach Sędziszów – Katowice. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.

Zrealizowane prace na linii Tunel – Sosnowiec, odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski,  w granicach woj. małopolskiego, są warte 165 mln zł. Na trasie od strony woj. śląskiego, roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz w stacji Sławków realizowane są za ponad 90 mln zł.

Zadania prowadzone są w ramach projektu wartego ponad 300 mln zł „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”