Największy kontrakt z ETCS w roli głównej będzie kosztować Czeskie Koleje 1,3 miliarda koron.

Największy kontrakt z ETCS w roli głównej będzie kosztować Czeskie Koleje 1,3 miliarda koron.

17 lutego 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czeskie Koleje ogłosiły swoje największe do tej pory zamówienie na wyposażenie pojazdów w system bezpieczeństwa ETCS. Dotyczy to wszystkich 82 jednostek elektrycznych z serii 471 (CityElefant). Szacunkowa wartość kontraktu to 1,322 miliarda koron, co stanowi około 16 milionów koron na jeden pojazd.

Jednostka elektryczna 471 CityElefant w Kolinie. Fot. Koleje Czeskie

Koleje Czeskie kontynuują serię dużych przetargów na ETCS, z których niektóre są powtarzane. Na przykład przetargi na instalację urządzeń ETCS w siedmiu pojazdach Railyet (szacowanych na 203 miliony koron), siedmiu pociągach Pendolino (322 miliony koron), w 71 wagonach motorowych serii 842 i wagonach sterujących serii 954 (1,032 miliarda koron) oraz 20 lokomotyw serii 380 (540 milionów koron).

Jednocześnie szacowane ceny nie przestają rosnąć. Umowa ramowa na wyposażenie 51 jednostek z rodziny Panther ma szacunkową wartość 935 milionów koron, czyli ponad 18 milionów za jeden pojazd.

Szacunkowa łączna cena za montaż ETCS w 19 lokomotywach serii 750 wynosi 311 milionów koron, czyli ponad 16 milionów za maszynę. Rok temu Koleje Czeskie odrzucały takie oferty jako zbyt wygórowane.

Ceny rosną w miarę zbliżania się 1 stycznia 2025 r. Po tej dacie pojazdy bez zainstalowanej pokładowej części systemu nie będą mogły poruszać się po liniach kolejowych wyposażonych w ETCS. Wysokie ceny związane są z ograniczoną ilością dostawców na rynku.

Koleje Czeskie przeprowadziły lub są na etapie procedowania przetargów na instalację urządzeń ETCS w około 340 pojazdach 15 różnych serii.