Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie odbywają się testy dynamiczne specjalnego wagonu osobowego PKP Intercity do przewozu wojska. Jak widać na zamieszczonej fotorelacji Aleksandra Kędzierskiego wagon o numerze 61 51 89-90 003-3 ciągniony był przez Husarza - lokomotywę elektryczną EU44-006. Wczoraj ( 20.02.2021) badaniom testowym poddawane było hamowanie na prostej.
Przypomnikmy, w postępowaniu na osiem wagonów kolejowych dla wojska ogłoszonym przez PKP Intercity za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez spółkę H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych. Była to jedyna oferta, jaka wpłynęła w postępowaniu, w którym 90 proc. wagi kryteriów przyznano za cenę, a 10 proc. za okres gwarancji i rękojmi. Kontrakt podpisany 30 maja 2019 roku ma wartość 85,1 mln złotych netto. Było to kolejne postępowanie; poprzednie, ogłoszone w listopadzie 2017 r., zostało unieważnione w czerwcu 2018 r. z powodu braku ofert.
Przedmiotem zamówienia PKP Intercity była dostawa 8 wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób na potrzeby wojska, w tym 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu osób (żołnierzy) oraz dwóch wagonów przedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu konwoju. Wagony muszą posiadać dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań krajowych w zakresie eksploatacji po sieciach kolejowych Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii.
Wagony mogą rozwijać prędkośc do 200km na godz.i muszą mieć homologację umożliwiającą eksploatacjię na sieciach kolejowych Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii.