W drugiej połowie roku Koleje Czeskie rozpoczną wdrażanie najnowocześniejszej koncepcji wagonów osobowych do pociągów dalekobieżnych, wyprodukowanej przez konsorcjum Siemens Mobility i Škoda Transportation na liniach między Pragą a Cheb. Stopniowo na te linie będzie jeździć 10 pięcioczłonowych zestawów, każdy o pojemności około 330 miejsc. Teraz trwają ostatnie testy typu na torze testowym w Velimie.
„Te pociągi mają najnowocześniejsze elementy dostępne na obecnym rynku europejskim. Przykładowo, po raz pierwszy w Europie Środkowej w projekcie zastosowano technologię produkcji okien, która umożliwi łatwiejsze przeniknięcie sygnału telefonu komórkowego do wagonu przy zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szkła. Bezprzewodowe ładowarki do telefonów komórkowych będą miały swoją czeską premierę w wagonach pierwszej klasy. Pociągi będą kursować na linii Western Express z Pragi do Pilzna i Chebu, a także na Rudawach z Pragi przez Ústí nad Labem, Teplice i Most do Karlowych Warów i Chebu” - wyjaśnia Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.
Cała koncepcja łączy w sobie zalety pociągów dużych prędkości, takie jak stałe połączenia między wagonowe, które umożliwiają bezbarierowe przejście przez cały pociąg i zapobiegają przenikaniu hałasu i pyłu z otoczenia, oraz konwencjonalnych wagonów osobowych. Dzięki temu możliwe jest operacyjne wzmacnianie takich zestawów w godzinach szczytu i oferowanie pasażerom większej liczby miejsc.
Wagony o prędkości eksploatacyjnej do 200 km / h będą stopniowo dopuszczane do eksploatacji w Czechach i sąsiednich krajach europejskich, takich jak Niemcy, Polska, Austria, Słowacja i Węgry. Po wykonaniu niezbędnych badań typu na torze Velim pojazdy zostaną przeniesione zgodnie z umową na końcowe testy na Węgry, gdzie odbędą się testy kompatybilności infrastruktury oraz testy kompatybilności elektromagnetycznej z ostatecznym zatwierdzeniem dla infrastruktury węgierskiej. jest to niezbędne z punktu widzenia możliwości ich wykorzystania na trasach międzynarodowych. Zakładany czas na te testy to marzec - kwiecień br.
„Obecnie kończymy ostatnie niezbędne testy z naszym partnerem, Škoda Transportation, zanim wagony zostaną przetransportowane na Węgry w celu przeprowadzenia testów końcowych” - mówi Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility Republiki Czeskiej, dodając: „Ich wdrożenie wpisuje się w europejski rok kolei, którym został ogłoszony 2021 rok, co ma na celu wspieranie przejścia z ruchu drogowego na kolejowy. Nowe wagony oferujące pasażerom wysoki komfort i wyposażenie typowe dla europejskich pociągów dużych prędkości to jeden z kroków do osiągnięcia tego celu ”.
Charakterystyka nowych wagonów:
- nowoczesne duże klimatyzowane wnętrze,
- szczelność ciśnieniowa, chroniąca pasażerów przed uderzeniami ciśnienia, np. podczas przejazdu przez tunele lub przejeżdżające po sąsiednim torze pociągi, a jednocześnie pomagająca stworzyć ciche i długotrwale czyste wnętrze między przedziałami a strefami wsiadania,
- automatyczne drzwi przesuwne sterowane fotokomórką, drzwi do wsiadania uruchamiane przyciskiem oraz system selektywnego odblokowywania drzwi do wsiadania, który umożliwia centralne zamykanie i blokowanie drzwi przed otwarciem podczas jazdy pociągu oraz ich odblokowanie po zatrzymaniu pociągu przy peronie,
- ergonomiczne fotele regulowane w I klasie w układzie 2 + 1 z obiciem skórzanym oraz w II klasie w układzie 2 + 2 z obiciem tekstylnym,
- składane stoliki na siedzeniach jeden za drugim oraz stoliki stałe między siedzeniami w układzie siedzeń zwróconych do siebie,
- gniazda 230 V i złącza USB do zasilania przenośnej elektroniki pasażerskiej,
- w oknach żaluzje przeciwsłoneczne,
- bezprzewodowa sieć WiFi do połączenia z Internetem,
- elektroniczny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD i elektronicznym systemem rezerwacji,
- przystosowanie dla osób o niepełnej sprawności do poruszania się na wózkach inwalidzkich, w tym 3 miejsca dla wózków inwalidzkich, toalety bez barier, podnośniki elektryczne do wsiadania / wysiadania na wózkach inwalidzkich oraz gniazda do ładowania akumulatorów wózków elektrycznych,
- kino dla dzieci, składana lada do przewijania dzieci, miejsce na wózki dziecięce, miejsce do przewozu 8 rowerów i bagażu ponadgabarytowego.