Komentarz prezesa Dariusza Blochera do wybranych danych finansowych Budimex SA za 2020 rok

Komentarz prezesa Dariusza Blochera do wybranych danych finansowych Budimex SA za 2020 rok

24 lutego 2021 | Źródło: Budimex S.A.
PODZIEL SIĘ

Rok 2020 był pod wieloma względami rekordowy dla Grupy Budimex. Pomimo trudności związanych z wprowadzonym w marcu stanem epidemii po raz pierwszy w historii Grupy przekroczyliśmy poziom 8 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnej poprawie rentowności. Pozwoliło to ponownie zająć pierwsze miejsce wśród największych firm budowlanych w Polsce. Podpisaliśmy nowe kontrakty o wartości 9 miliardów złotych i wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień niemal 13 miliardów złotych.

Dariusz Blocher, prezes Zarządu Budimex SA Fot. Budimex SA
  • W 2020 roku Grupa Budimex odnotowała rekordowe przychody ze sprzedaży na poziomie 8 382 milionów złotych (+8% r/r*) i wypracowała zysk netto w wysokości 459 milionów złotych
  • Rentowność operacyjna Grupy uległa istotnej poprawie i osiągnęła poziom 7,6% (w porównaniu do 4,4%* w roku 2019), przy rentowności segmentu budowlanego 5,1%
  • Wysoka kontraktacja (9 miliardów złotych) pozwoliła zwiększyć portfel zamówień do poziomu 12,7 miliarda złotych (+18% r/r)
  • Stabilna pozycja gotówkowa netto(2,1 miliarda złotych, +57% r/r) zapewnia komfort operacyjny oraz szerokie możliwości inwestycyjne
  • Zysk netto Budimex SA w 2020 roku wyniósł 310,5 miliona złotych

Szacujemy, że łączny wpływ pandemii na wynik operacyjny Grupy to nieco ponad 30 milionów złotych i dotyczy głównie dodatkowych kosztów związanych z wydłużeniem czasu realizacji kilku kontraktów, a także kosztu zakupów środków ochrony osobistej i testowania pracowników. W całej Grupie odnotowaliśmy około 400 przypadków zakażenia, a w szczytowym momencie na początku IV kwartału mieliśmy około 190 aktywnych zakażeń. Nie zatrzymaliśmy żadnej z budów, a zdecydowana większość naszych projektów realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Tam, gdzie pandemia opóźniła nasze prace, Inwestorzy podchodzą ze zrozumieniem do propozycji aneksów terminowych, co w wpisuje się w ogólną bardzo dobrą współpracę z Zamawiającymi, szczególnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, w tym wymagającym czasie.

 

W 2020 roku produkcja budowlano-montażowa (w cenach bieżących) wzrosła o 0,4%. W segmencie budynków produkcja skurczyła się o 0,5%, po raz pierwszy od 2016 roku. Co ważne, w przypadku budynków niemieszkalnych spadek był głębszy i wyniósł -4,2%, co prawdopodobnie wynikało z ograniczenia nowych przedsięwzięć
w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Największy spadek, rzędu -17,6%, dotyczył budownictwa biurowego, gdzie niewykluczona jest długoterminowa strukturalna zmiana popytu. Zachowanie ciągłości prac na zdecydowanej większości projektów infrastrukturalnych zaowocowało wzrostem segmentu inżynieryjnego na poziomie 1,2% w porównaniu do roku 2019. Zwiększenie skali inwestycji prowadzonych przez PKP PLK i GDDKiA oraz wysoka jakość współpracy przełożyła się na wzrost produkcji w obszarze kolejowym i drogowym odpowiednio o 8,2% i 2,6%.

Pomimo trudnego otoczenia sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex osiągnęła rekordowy poziom 7 539 milionów złotych, notując wzrost o 5,4%. Poprawie względem roku ubiegłego uległa również rentowność. Na poziomie zysku brutto osiągnęliśmy wynik 4,9% w porównaniu do 2,6% w roku ubiegłym. Po kilku latach, przy ogromnym zaangażowaniu całej organizacji, finalizujemy realizację trudnych projektów, które negatywnie wpływały na jakość portfela zamówień. Otoczenie pandemiczne i ogólna niepewność gospodarcza wpłynęła także na spadek utrzymującej się wysokiej presji na wzrost płac, cen usług podwykonawczych i materiałów – to pozwoliło na poprawę marży o 1-2 punkty procentowe.

Pomimo niższej aktywności inwestorów w roku 2020, szczególnie zauważalnej w segmencie przetargów kolejowych, wartość ofert złożonych przez Budimex w roku 2020 była porównywalna z rokiem poprzednim. Ofertowanie napędzane było głównie przez kontrakty drogowe, gdzie złożyliśmy oferty o wartości 23,4 miliarda złotych.

W segmencie budownictwa ogólnego odnotowaliśmy znaczne wyhamowanie procesów przetargowych w drugim kwartale a następnie istotne przyspieszenie, szczególnie
w czwartym kwartale. Łączna wartość przygotowanych ofert w segmencie mieszkaniowym i niemieszkaniowym była zbliżona do roku 2019 i wyniosła nieco ponad 10 miliardów złotych.

Istotna poprawa skuteczności ofertowania kontraktów drogowych, utrzymanie wysokiej skuteczności na rynku budownictwa ogólnego, a także pozyskanie kontraktu kolejowego na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia za 1,8 miliarda złotych, pozwoliło podpisać rekordowe 9,0 miliardów złotych nowych zleceń. Na koniec grudnia 2020 roku wartość portfela zamówień osiągnęła  poziom 12,7 miliarda złotych. Poprzez wysoką aktywność w segmencie drogowym, kolejowym i hydrotechnicznym zwiększyliśmy wartość portfela zamówień o 1,9 miliarda złotych, utrzymując przy tym jego dobrze zdywersyfikowaną strukturę. Główne segmenty, podobnie jak na koniec roku 2019, stanowiły kontakty infrastrukturalne (37%, wzrost o 4 p.p.) oraz kolejowe (32%, spadek o 1 p.p.). Sukcesywnie od 2018 r. zwiększamy w portfelu wartość kontraktów przemysłowych, osiągając na koniec roku 2020 1,1 miliarda złotych (8% portfela).

Dzięki pozyskaniu dwóch nowych kontraktów na przebudowę kanałów i wałów przeciwpowodziowych (Racza Struga oraz Krosno Odrzańskie) podkreśliliśmy swoją obecność w hydrotechnice, kończąc rok z portfelem zamówień w tym segmencie bliskim 0,4 miliarda złotych. Liczmy na podpisanie zlecenia na II etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną, gdzie nasza oferta o wartości niemal 0,5 miliarda złotych została wybrana jako najkorzystniejsza, co dodatkowo wzmocniłoby naszą pozycję. 

Grupa Budimex zakończyła 2020 rok z pozycją gotówkową netto na poziomie 2,1 miliarda złotych. W porównaniu do stanu na 31 grudnia 2019 roku, była ona wyższa o 770 milionów złotych. Wzrost poziomu gotówki netto wynikał przede wszystkim z ogólnej poprawy rentowności Grupy oraz ograniczenia wysokości wypłaconej dywidendy za rok 2019. Ponadto, generowanie gotówki wspomagały przepływy na nowo podpisanych kontraktach budowlanych oraz przyrost salda wpłat od klientów w segmencie deweloperskim.

 

Wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień na poziomie 12,7 miliarda złotych. Tak ambitny poziom zleceń do realizacji pozwala nam na bezpieczne podejście do ofertowania, a podpisane długoterminowe kontrakty drogowe i kolejowe zapewniają utrzymanie odpowiedniego obłożenia prac w obszarze inżynieryjnym
w perspektywie przynajmniej kilkunastu miesięcy. Jesteśmy odpowiednio przygotowani kadrowo i technicznie do realizacji tych prac. Systematycznie modernizujemy naszą bazę sprzętową w obszarze drogowym oraz zwiększamy możliwości produkcyjne w kolejach. W ciągu ostatnich 3 lat, przygotowując się do zwiększenia skali działalności, jako Grupa zainwestowaliśmy ponad 300 milionów złotych, przede wszystkim w odnowę i zakupy nowych maszyn.

Wyzwaniem w najbliższych kwartałach może być pozyskanie kontraktów w części kubaturowej, gdzie widoczne jest zaostrzenie konkurencji oraz ryzyko ograniczenia nowych inwestycji prywatnych (w szczególności obiektów biurowych i hotelowych) oraz częściowego wstrzymania planowanych inwestycji publicznych. W obszarze inżynieryjnym skala nowych inwestycji, według zapowiedzi GDDKiA oraz PKP PLK, powinna być zbliżona do roku 2020. To dobra informacja, ponieważ jeszcze kilka miesięcy temu obawialiśmy się spowolnienia procesów przetargowych, które jest charakterystyczne przy wejściu w nowy 7-letni budżet europejski. Patrząc na aktualny portfel zamówień spodziewamy się, że kolejne kwartały, jak i cały rok 2021, powinny przynieść utrzymanie wysokiego poziomu sprzedaży i rentowności powyżej wskaźników rynkowych. Jak zawsze, koncentrujemy się na realizacji powierzonych projektów, mając szczególnie na uwadze bezpieczeństwo, terminowość realizacji i wysoką jakość efektów pracy. Dobra pozycja bilansowa i perspektywa wyjścia z segmentu deweloperskiego zachęca nas do poszukiwania nowych możliwości dywersyfikacji segmentowej (w tym wejście jako inwestor w rynek energii odnawialnej) i geograficznej.

Ciągle dużą niewiadomą jest dalszy przebieg pandemii i jej wpływ na funkcjonowanie gospodarki, w tym na dostępność kadry i ciągłość dostaw, dlatego cały czas dokładnie monitorujemy sytuację i na bieżąco weryfikujemy nasze założenia operacyjne.