Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka

Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka

24 lutego 2021 | Źródło: Metro Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka, tym samym zakończyliśmy przełomowy i najtrudniejszy etap budowy wschodniego odcinka II linii metra, czyli drążenie tuneli. Przed nami prace wykończeniowe i montażowe, m.in. przy układaniu torowiska. Mimo mrozów i śniegu prace na budowie nie zwalniły, a Targówek jak niegdyś Ursynów przeżywa dynamiczny rozwój ze względu na liczne inwestycje, w tym budowę metra. Drążenie tuneli to przełomowy i najtrudniejszy etap podczas budowy metra. Jego zakończenie pozwala skupić się na pracach wykończeniowych i montażowych, takich jak układanie torowiska czy murowanie peronów stacji.

Tarcza TBM Anna na stacji Trocka. Fot. Metor Warszawskie

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650 metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra.

Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu.

Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.

Pod ziemią wciąż dużo się dzieje, na wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety - czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.

TBM Anna przebiła sie do szybu stacji Trocka. Fot. Metro Warszawskie

Stacje w budowie

Duże wrażenie robi ogromna kubatura stacji Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości, będzie to największa podziemna konstrukcja na II linii. Widać już większość podziemnej konstrukcji stacji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Właśnie tu warunki dla pracowników są bardzo trudne, bo przez ogromne otwory technologiczne w stropie stacji wpada do środka mroźne powietrze - temperatura jest niewiele wyższa niż na zewnątrz.

Trochę cieplej jest na najbardziej zaawansowanej stacji Kondratowicza, gdzie trwają intensywne prace instalacyjne. W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Wiele części stacji jest już wydzielona specjalnymi parawanami, aby utrzymać nieco wyższą temperaturę. To ważne np. przy wylewaniu podłóg.

Natomiast zupełnie jak na gotowej stacji można się poczuć w pomieszczeniu podstacji energetycznej - gdzie stoi już komplet szaf z urządzeniami energetycznymi.

Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowobudowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.