CZ LOKO wchodzi na rynek skandynawski do Szwecji i Norwegi.

CZ LOKO wchodzi na rynek skandynawski do Szwecji i Norwegi.

25 lutego 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

Szwecja stanie się dwudziestym krajem, w którym znajdą się lokomotywy czeskiej firmy AGD CZ LOKO. Będzie to EffiShunter 1000 w barwach norweskiej firmy Trainpoint Norway. Oprócz działalności gospodarczej zajmuje się również wynajmem i utrzymaniem lokomotyw. Zgodnie z umową zawartą w lutym br., Llokomotywa ma zostać ukończona w 2021 r., po czym nastąpią testy próbne. Celem projektu jest próbne uruchomienie lokomotywy w pierwszej połowie 2022 r. Oraz zakończenie procesu dopuszczenia do końca roku. Zatwierdzenie powinno nastąpić również w Norwegii.

Fot. CZ LOKO

CZ LOKO ma bogate doświadczenie w operacjach w warunkach arktycznych z Finlandii. Lokalny przewoźnik Fenniarail z lokomotywami EffiShunter 1600 jeździ poza koło podbiegunowe, gdzie zimą temperatury zwykle spadają poniżej - 40 ° C. Ponadto, do eksploatacji na liniach szwedzkich, czteroosiowy EffiShunter 1000, napędzany silnikiem spalinowym CAT C32, będzie wyposażony w krajowy system blokad ATC i jedną europejską blokadę ETCS. Pozwoli to na pracę nie tylko na zmianę, ale także w pełnoprawnym serwisie liniowym.

Jednak nie chodzi tylko o ETCS. Skandynawia jest generalnie jednym z pionierów wykorzystania zielonych technologii. Szwecja za kilka lat wprowadzi zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem diesla i można przypuszczać, że decyzja ta wkrótce dotyczyć będzie kolei.

Wizualizacja: CZ LOKO

„Firma CZ LOKO przekonała nas szeroką gamą oferowanych lokomotyw oraz możliwością modułowych modyfikacji pod konkretne warunki eksploatacji. Lokomotywa będzie musiała zostać przystosowana do eksploatacji w północnych regionach Skandynawii ”- wyjaśnia Hans Sørum, dyrektor generalny Trainpoint Norway.

„Widzimy duży potencjał rynkowy w Szwecji i Norwegii. Z negocjacji z Trainpoint Norway wiemy, że w ich flocie jeździ ponad sto lokomotyw sprzed kilkudziesięciu lat. Ich eksploatacja będzie stawała się coraz bardziej wymagająca nie tylko ze względu na wiek, ale także brak ETCS. Te lokomotywy będą wymagały wymiany w najbliższych latach ”- mówi Jan Kutálek, dyrektor handlowy CZ LOKO.

„Podoba nam się system wymiennych pakietów. W przyszłości spodziewamy się wymiany silnika spalinowego na akumulatory. Doceniamy również, że CZ LOKO rozpoczęło prace nad nową generacją zielonych lokomotyw, takich jak HybridShunter 400 i DualShunter 2000 ”, podsumowuje Hans Sørum z Trainpoint Norway.