Lokomotywy spalinowe LDH 125 wyprodukowane w Rumunii z wizytą w Polsce

Lokomotywy spalinowe LDH 125 wyprodukowane w Rumunii z wizytą w Polsce

26 lutego 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / en.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

23 lutego około godziny17.55. Łukasz Górecki uchwycił na zdjęciu w Węglińcu pociąg 46629 Lotos Kolej (chwilę po przejeździe przez stację graniczną Horka - Wegliniec), a w jego składzie ciągnione trzy lokomotywy rumuńskiej produkcji LDH 125 o numerach 92 53 0810811-5, 92 53 081 0931-1 oraz 92 53 0810705-9. Kolejne zdjęcia zostały wykonane przez Krzysztofa Jesionka w okolicach Lublina. Stacją docelową lokomotyw był Lubartów.

Fot. Krzysztof Jesionek ( Kolejowe Lubelskie)

Opublikowane w sieci zdjęcia wzbudziły spore zainteresowanie i pytania, który przewoźnik sprowadził lokomotywy i czy będą one eksploatowane w Polsce. Redakcja Kuriera Kolejowego z tymi pytaniami zwróćiła sie do firmy Mota-Engil Central Europe S.A., która jak wynikało z dokumentów była odbiorcą wszystkich trzech lokomotyw.

Pociąg Lotos Kolej z rumuńskimi lokomotywami przejeżdża przez Węgliniec. Fot. Łukasz Górecki

"Mota-Engil Central Europe nie zakupiła opisywanych lokomotyw. Należą one do naszej spółki-matki Mota-Engil w Portugalii. Zostały one zakupione w Rumunii na potrzeby projektu w jednym z krajów afrykańskich, który w międzyczasie został zawieszony. Ponieważ mamy możliwość zaparkowania, utrzymania i zabezpieczenia ich na naszym terenie w Lubartowie, zostaliśmy o to poproszeni, aby uniknąć pozostawienia ich zaparkowanych u dostawcy do czasu, aż przyjdzie moment na ich mobilizację" - oznajmiała nam w przesłanej odpowiedzi Pani Joanna Olszowska-Schilbach, Kierownik Działu Komunikacji i Relacji Zewnętrznych w Mota-Engil Central Europe S.A. mającej swoją siedzibę w Krakowie.

Rumuńskie lokomotywy na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk, na odcinku Lublin - Chełm.
Fot. Krzysztof Jesionek / Kolejowe Lubelskie

Prototyp serii LDH 125 powstał w 1966 roku w Zakładach 23 Sierpnia w Bukareszcie (Rumunia). Ta lokomotywa jest bardzo podobna pod względem podwozia i wózka do lokomotywy spalinowej Bm 4/4 Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB CFF FFS).

Pierwsze testy miały miejsce do 1967 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję seryjną. Do 1992 roku, kiedy dostarczono ostatnią jednostkę, zbudowano łącznie 1453 lokomotywy.

Szczegóły techniczne:

  • - układ kół: B'-B ';
  • - długość z buforami: 13700 mm;
  • - wysokość nad kabiną: 4650 mm;
  • - wysokość nad długim kapturem: 3750 mm;
  • - odległość między czopami wózka: 7200 mm;
  • - odległość między środkami osi: 2500 mm;
  • - waga: 70 - 72 t;
  • - nacisk na oś: 17,5
  • - 18 t; - pojemność zbiornika paliwa: 3000 l;
  • - silnik wysokoprężny Sulzer 6LDA28B;
  • - przekładnia hydrauliczna Voith TH2;
  • - moc: 920 kW (1250 KM);
  • - siła uciągu: 231 kN;
  • - prędkość maksymalna: 100 km / h.

Rumuńskie Koleje Państwowe (CFR) kupiły łącznie 633  jednostki, o numerach rejestrowych 040-DHC-001 - 663.

Później lokomotywy z tej serii zostały podzielone na trzy klasy:

  • klasa 80 dla standardowego rozstawu i wyposażone w wytwornicę pary dla ogrzewania pociągów pasażerskich,
  • klasa 81 dla torów standardowych i bez wytwornicy pary 
  • klasa 84 dla kolei szerokotorowych we wschodniej części Rumunii.

476 jednostek zostało nabytych przez rumuńskich operatorów przemysłowych zarejestrowanych od LDH125-001 do LDH125-480.

Rumuńskie lokomotywy na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk, na odcinku Lublin - Chełm.
Fot. Krzysztof Jesionek / Kolejowe Lubelskie

W eksporcie sprzedano 344 jednostki:

  • 263 do Bułgarii jako klasa 55 dla Bułgarskich Kolei Państwowych (BDZ) w latach 1968-1972;
  • 42 do Czechosłowacji jako klasa 748,5 między 1972 a 1983;
  • 32 do Mozambiku między 1980 a 1981 rokiem (te jednostki są nieco krótsze i mają 13000 mm długości, inny wygląd zewnętrzny oraz inny rozstaw szyn - 1067 mm);
  • 3 do Iraku w 1984 roku;
  • 2 do Chin w 1971 roku;
  • 1 do USA w 1974 roku;
  • 1 do ZSRR w 1991 roku.

Firma FAUR została założona przez Nicolae Malaxę w 1921 roku pod nazwą MALAXA. Główną działalnością była naprawa taboru, produkcja lokomotyw parowych, lokomotyw spalinowych, silników samochodowych i wagonów pasażerskich, silników Diesla, urządzeń hamulcowych oraz specjalnych stali stopowych. Pod koniec lat trzydziestych XX wieku fabryki Malaxa były jedną z największych grup przemysłowych w Europie Południowo-Wschodniej i głównym dostawcą wyposażenia dla kolei rumuńskich w tym okresie.

Znacjonalizowana w 1948 roku część firmy stała się znana jako Zakłady 23 Sierpnia. W okresie komunistycznej Rumunii rozszerzyła zakres swojej produkcji, kierując projekty pilotażowe do większości rumuńskich gałęzi przemysłu, ale także do innych krajów w Europie, Azji i Afryce. W 1990 roku firma z przywróconą nazwą FAUR  została sprywatyzowana. Od 2004 roku FAUR jest częścią Grupy Bega.

Redakcja dziękuje Łukaszowi Góreckiemu i Krzysztofowi Jesionek za udostępnienie zdjęć.