Robert Siemiński: Urodzaj inwestycji na północy Krakowa

Robert Siemiński: Urodzaj inwestycji na północy Krakowa

27 lutego 2021 | Autor: Robert Siemiński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od kilku miesięcy stale mówi się o północy Krakowa w kontekście największych, trwających tu inwestycji. Szybki tramwaj na Górkę Narodową, rozbudowa al. 29 Listopada, budowa północnej obwodnicy – to główne tematy, którymi żyją media i mieszkańcy tej części miasta. Tymczasem, to nadal nie wszystkie projekty, jakie na najbliższą przyszłość są przewidziane i będą tu realizowane.

Trasa Wolbromska Fot. Archiwum autora

W 2021 roku mają być kontynuowane niektóre, trwające już, mniejsze inwestycje. Rozpoczną się też zupełnie nowe. I choć nie mówi się o nich tyle, co o wspomnianych na wstępie realizacjach, to ich znaczenie na skalę lokalną również będzie spore.

Rozbudowa ul. Łokietka

Droga ta określana jest mianem niezbędnej dla społeczności lokalnej zamieszkującej obszar Prądnika Białego (Tonie, przez które przebiega remontowany odcinek). Remont od ul. Kaczorówki do ul. Na Zielonki obejmie m.in. przebudowę jezdni i budowę chodnika po obu jej stronach. Jak mówi Przewodniczący Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały, Dominik Franczak, jest to inwestycja równie ważna z perspektywy samych mieszkańców, jak i ruchu tranzytowego. To w końcu jedna z głównych tras wjazdowych do Krakowa w tej części miasta. Cieszy zatem, że jest realizowana, a Miasto przekaże na nią naprawdę spore środki (w tym roku to ponad 5 mln zł), i że, najprawdopodobniej, zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku.

Jak zapewnia odpowiedzialny za realizację tej inwestycji Zarząd Dróg Miasta Krakowa, wszystkie prace przebiegają tu zgodnie z planem, a zadeklarowany termin ich zakończenia to 31 października 2021.

Trasa Wolbromska

Z uwagi na fakt, że północna część Krakowa bardzo się w ostatnich miesiącach rozwija, konieczna staje się budowa nowych ciągów komunikacyjnych umożliwiających sprawne poruszanie się w tym rejonie Krakowa. Będzie to głównym celem Trasy Wolbromskiej – nowej, 2-kilometrowej drogi przebiegającej przez teren gminy Kraków i gminy Zielonki.

Trasa odciąży istniejący układ drogowy na północ od ul. Pachońskiego i ułatwi wyjazd z Krakowa w kierunku gminy Zielonki. Będzie łączyła się z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez GDDKiA. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ulicy Jasnogórskiej, Łokietka i 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej, która jednocześnie odciąży funkcjonujący obecnie ciąg ulic: Glogera, Zofii Tajber, Pachońskiego i Wyki – tłumaczy Jan Machowski rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich.

Według planów prace budowlane powinny się rozpocząć w II połowie 2021 roku i zakończyć w 2023 roku. Prawdopodobnie zbiegnie się to więc w czasie z oddaniem do użytku tramwaju na Górkę Narodową. W tym roku Kraków ma dołożyć do Trasy Wolbromskiej 2,3 mln zł, natomiast łączny koszt realizacji zadania finansowanego przez Województwo Małopolskie i Kraków wyniesie ok. 111,5 mln zł.

Rozbudowa ul. Stelmachów i Piaskowej

Ul. Stelmachów i Piaskowa stanowią trzon komunikacyjny łączący ul. Łokietka z ul Jasnogórską, równoległy do ul. Opolskiej i Conrada. Zdaniem Dominika Franczaka inwestycja, na którą w założeniu miasto ma w tym roku wydać 6,3 mln zł, jest niezbędna z kilku powodów. Pierwszym, najważniejszym, jest to, że obecna powierzchnia drogi jest wyjątkowo wąską nakładką asfaltową, po której mijanie się aut jest niezwykle karkołomną czynnością – tłumaczy Przewodniczący Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały. Ruch jest tutaj bardzo intensywny – zarówno lokalny (wokół jest wiele osiedli), jak i tranzytowy, gdyż sporo kierowców jadąc tą drogą, stara się ominąć korki na głównej ulicy. Po drugie, droga ta jest obecnie maksymalnie niebezpieczna, piesi są na niej kompletnie niewidoczni, a nie ma tu ani chodnika, ani pobocza. Trzecim powodem jest fakt, że na pewnym odcinku jest nieoświetlona, a widoczność na niej – zerowa. Kolejnym powodem od dawna kwalifikującym tę drogę do remontu jest fakt, że w pewnym momencie (konkretnie w miejscu, w którym droga dochodzi do ul. Jordanowskiej) jest zakręt, który ma niemal 180 stopni. Jakiekolwiek manewry w takich warunkach graniczą z niemożliwością.

W następstwie przebudowy bezpieczeństwo pieszych ma się zwiększyć, ruch zostanie udrożniony, a droga w rejonie wspomnianego zakrętu ma przebiegać innym torem. Zadanie zostało przewidziane na dwa lata i ma zostać rozpoczęte jeszcze w tym roku. W efekcie powstanie pełnoprawna droga, z obustronnymi chodnikami, wjazdami na posesje, oświetleniem i kanalizacją.

Prace koncepcyjne budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory

Linia tramwajowa łącząca Cichy Kącik z Azorami ma być alternatywą dla jedynego obecnie korytarza tramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilku najbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, a następnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul. Chełmońskiego – mówi rzecznik ZIM, Jan Machowski. To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy z północy miasta, biegnący wzdłuż ulicy dr. Twardego do dworca towarowego, przestanie być drożny. Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, by zapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej – tłumaczy rzecznik.

Cichy Kącik Azory. Fot. Archiwum autora

Linia Azory – Cichy Kącik ma być elementem budowy układu obwodnic tramwajowych. W 2008 roku uruchomiono tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jest ominięcie przez tramwaje ścisłego centrum. Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik ma umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi i północno-zachodnimi dzielnicami Krakowa, dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takie rozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi na Azorach a Miasteczkiem Studenckim AGH nie będzie trwał kilkadziesiąt minut jak obecnie, tylko kilka.

Choć na ten moment projekt istnieje tylko w planach, to w budżecie na 2021 rok zarezerwowano już 1,5 mln zł na przygotowanie wielowariantowej koncepcji przebiegu linii. Jak jednak ocenia Dominik Franczak, Miastu ewidentnie bardzo zależy na tej inwestycji, dlatego należy się spodziewać, że w najbliższych latach faktycznie zacznie być realizowana. Pieniądze przewidziane na ten rok, jak i na następne lata, przeznaczone będą na wykonanie etapu koncepcyjno-projektowego – w kontekście nowej perspektywy unijnej, z której inwestycja mogłaby wtedy otrzymać dofinansowanie. Na ten moment są plany na to, żeby ruszyć z budową w perspektywie kolejnej unijnej „siedmiolatki” – mówi przewodniczący.

Trasa tramwajowa. Wizualizacja ZIM Kraków

Również na 2021 rok kolejne 3,2 mln zł przewidziano na realizację ponad 2-kilometrowej trasy tramwajowej mającej połączyć Krowodrzą Górkę z pętlą tramwajową na Azorach. Wraz z inwestycjami Krowodrza Górka – Górka Narodowa, KST Bronowice, budową linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, wspomniany tramwaj będzie stanowił domknięcie systemu tramwajowego w północnej części Krakowa. Zadanie będzie wnioskowane do realizacji w następnych latach, po zabezpieczeniu środków w dokumentach finansowych miasta.

Kładka pieszo-rowerowa łącząca os. Żabiniec z al. 29 Listopada

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że wśród wcześniej opisanych inwestycji ma znaleźć się też kładka, która docelowo połączy os. Żabiniec z al. 29 Listopada. Będzie to ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ok. 400 metrów. To kolejna inwestycja bardzo potrzebna mieszkańcom tej części miasta.

Zdaniem Dominika Franczaka jest ona wręcz niezbędna. Obecnie mieszkańcy tej strony Żabińca chcący dostać się do al. 29 Listopada, muszą pokonywać ponad 4-kilometrowę pętlę, żeby dotrzeć do celu, ewentualnie… nielegalnie przejść przez tory kolejowe, znacznie skracając ten dystans i pokonując go w zaledwie kilka minut – tłumaczy Przewodniczący.

Za realizację ma być odpowiedzialny Zarząd Inwestycji Miejskich, a uzależniona ma być ona od tego, jakie pieniądze uda się zabezpieczyć instytucji na ten cel w budżecie miejskim. Sam ZIM deklaruje, że chce wykonać kładkę jeszcze za trwającej kadencji. Sam projekt jest bardzo efektowny, a zakłada m.in. kładkę nad łącznicą kolejową koło Uniwersytety Rolniczego, a także przejście tunelowe pod linią kolejową nr 8. W przyszłym roku ma być ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. W budżecie Miasta na ten cel zaplanowano kwotę 1,7 mln zł.

Jeśli wszystkie te inwestycje będą realizowane zgodnie z planem, Prądnik Biały stanie się dobrym przykładem dzielnicy, która przez lata cierpiała na brak zainteresowania ze strony Władz Miasta, a gdzie obecnie zostanie to z nawiązką zrekompensowane.