Czeskie CZ Loko wysłało na Ukrainę kolejne 2 lokomotywy manewrowe

Czeskie CZ Loko wysłało na Ukrainę kolejne 2 lokomotywy manewrowe

28 lutego 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

Czeska firma CZ Loko wyprodukowała i wysłała na Ukrainę dwie kolejne lokomotywy manewrowe dla huty ArcelorMittal Krzywy Róg, realizując w ten sposób zamówienie dla ukraińskiego przedsiębiorstwa.

Fot. CZ LOKO

Dwie ostatnie lokomotywy EffiShunter 1600 z zamówienia, które złożył w CZ LOKO stalowy gigant ArcelorMittal Krzywy Rih w ilości 4 sztuk, pojechały na Ukrainę

Po wyjeździe z zakładu produkcyjnego, kontynuowały jazdę na Słowację w ramach pociągu towarowego ČD Cargo. Na Słowacji na stacji Haniska lokomotywom zastępiono wózki z europejskiego normalnotorowego standardowego rozstawu 1435 mm na 1520 mm.  Z Hanisk do Użgorodu położony jest tor o rozstawie 1520 mm.

Linia kolejowa Użhorod UA – Maťovce ŠRT – Haniska pri Košiciach ŠRT. Źródło: pl.wikedia.org

Linia kolejowa Użgorod UA – Maťovce ŠRT – Haniska pri Košiciach ŠRT, (Širokorozchodná trať, ŠRT) – słowacka jednotorowa linia kolejowa zbudowana w latach 1963 -1966 przebiega od słowacko-ukraińskiego kolejowego przejścia granicznego Użgorod-Maťovce do stacji kolejowej Haniska pri Košiciach ŠRT. Jest to najdłuższa linia szerokotorowa na Słowacji. Obsługuje wyłącznie ruch towarowy, głównie przewozy rudy żelaza z Ukrainy do huty U.S. Steel Košice. Może po niej kursować do 10 par pociągów dziennie o masie brutto do 4200 ton.

Fot. CZ LOKO

Pierwsze dwa lokomotywy EffiShunter 1600 zostały już przekazane do eksploatacji w Zakładach Metalurgicznych Krzywy Róg. Umowa na dostawę czterech lokomotyw została podpisana w 2019 roku. Jego koszt to 9 milionów euro.

Fot. CZ LOKO

Te lokomotywy manewrowe oparte są na lokomotywie spalinowej ChME3. Lokomotywy są wyposażone w silnik wysokoprężny Caterpillar 3508C o mocy 1000 kW oraz generator trakcyjny Siemens. Wyposażone są w cyfrowy układ sterowania, tempomat, hamulce elektrodynamiczne oraz zabezpieczenia antypoślizgowe.