Z Wrocławia do Poznania pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h.

Z Wrocławia do Poznania pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h.

03 marca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Między Rawiczem a Czempiniem, na linii Wrocław – Poznań, maszyny przygotowują trasę do prędkości 160 km/h. Pociągi między stolicami Dolnego Śląska i Wielkopolski pojadą szybciej i ciszej w ok. 90 min Podbijarka i szlifierka rozpoczęły prace od strony Rawicza. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję za ok. 1,5 mld zł współfinansowaną z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Podbijanie toru w Rawiczu. Fot. PKP PLK

Zamierzony efekt inwestycji, skrócenie czasu podróży do ok. 90 min ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski zapewnią prace specjalnych maszyn. Od Rawicza w stronę Czempinia  regulację 70 km torów prowadzi tzw. podbijarka. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów.

Praca maszyn nie wpływa na rozkład jazdy pociągów. Wymagana jest specjalna organizacji ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie przygotowany musi być tor i zabezpieczony teren skrzyżowania. Informacje o zmianach w ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco dla każdej miejscowości. Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie robót przewidziane jest w kwietniu.

Podbijanie toru w okolicach Rawicza. Fot. PKP PLK

Na dolnośląskim odcinku trasy Wrocław – Poznań oraz między Poznaniem a Czempiniem pociągi już jeżdżą z prędkością do 160 km/h. Podróżni mają zapewniony komfortowy dostępu do pociągów. Istotnym efektem inwestycji na „środkowym” odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego jest 5 dostępniejszych stacji i 6 przystanków. Dla podróżnych, szczególnie osób  mających trudności z poruszaniem się, przygotowano windy oraz pochylnie. Są nowe tory, sieć trakcyjna, nowoczesne urządzenia sterowania. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowe bezkolizyjne skrzyżowania oraz przebudowa 24 przejazdów kolejowo-drogowych. Czas podroży z Wrocławia do Poznania skrócił się nawet do 1 h:44 min.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to inwestycja za ok. 1,5 mld zł współfinansowana w wysokości ok. 1 mld zł ze środków Unii Europejskiej z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.