Silva LS - dynamiczny rozwój na intermodalnym szlaku kolejowym

Silva LS - dynamiczny rozwój na intermodalnym szlaku kolejowym

09 marca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / Silva SL
PODZIEL SIĘ

Udział transportu intermodalnego w transporcie kolejowym z roku na rok rośnie i wszystko wskazuje na utrzymanie się tego trendu w przyszłości. W wydanym na początku br. raporcie UTK „Kolejowi przewoźnicy towarowi w Polsce. Badanie przewoźników, którzy licencje uzyskali w latach 2013-2020” ankietowane podmioty wskazały transport intermodalny jako segment rynku o największym potencjale rozwoju.

Pociąg intermodalny Silva LS na trasie Siemianówka- Dobryszyce. Fot. Łukasz Turek / Kolejowa Strona Łukasza

 

Do ich grona należy Silva LS – przewoźnik kolejowy, który świadczy usługi transportu i spedycji kolejowej dla Kronospan – lidera w produkcji płyt drewnopochodnych. Spółka uzyskała licencję przewoźnika towarowego w 2018 roku, a dzięki dofinansowaniu unijnemu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 zakupiła tabor i urządzenia do świadczenia usług transportu intermodalnego.

– Transport multimodalny to zwiększona funkcjonalność, ponieważ do tej samej jednostki ładunkowej np. typu kontener 20” HC Open top, Open Side możemy załadować płytę drewnopochodną, innym razem zrębkę drzewną (materiał wykorzystywany do produkcji), a przy kolejnym transporcie, jesteśmy w stanie oferować przewóz materiałów płynnych z wykorzystaniem pojemników typu FlexiTank – mówi Tomasz Tesche, Dyrektor zarządzający Silva LS. – Dzięki temu jesteśmy transportem masowym, jeśli chodzi o wolumen, ekologicznym z punktu widzenia środowiska i uniwersalnym w zakresie przeładunku w skali globalnej.

Pociąg intermodalny Silva LS na trasie Siemianówka- Dobryszyce. Fot. Łukasz Turek / Kolejowa Strona Łukasza

 

– Ze względu na te mocne punkty Komisja Europejska wspiera rozwój transportu intermodalnego dofinansowując inicjatywy w jego zakresie – podkreśla Anna Chwaszcz, Kierownik projektu. – Silva LS pozyskała dotację na zakup 2 lokomotyw, 150 platform i 2 wózków typu reach stacker. Przed końcem lutego zakończyliśmy odbiory dofinansowanego taboru, a pierwsze składy z naszą lokomotywą, platformami i kontenerami można już spotkać na polskich szlakach kolejowych. W tej chwili przewozimy głównie płytę drewnopochodną, ale jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi transportem towarów w kontenerach. Wierzymy, że możemy zaproponować konkurencyjne warunki.

– Dalszy rozwój spółki w zakresie transportu intermodalnego jest kwestią czasu – podkreśla Tomasz Tesche. – Opracowujemy dalsze projekty mające na celu zastąpienie transportu samochodowego kolejowym na trasach o długości przekraczającej 300 km. Przykładem takiego rozwiązania jest serwis zaproponowany dla duńskich odbiorców płyty. Każdego tygodnia ze Szczecinka wyjeżdża pełny skład płyty drewnopochodnej do Herning. Zapewniony został czas przewozu porównywalny z transportem drogowym, dostawy dla klienta w formule just-in-time przy zachowaniu wszystkich korzyści transportu kolejowego. Od września 2020 roku razem z PKP CARGO S.A. zrealizowaliśmy 20 takich transportów przewożąc łącznie prawie 23 000 ton płyty – to 1000 ciężarówek mniej na trasie o długości ponad 850 km. Łatwo zauważyć ekologiczne aspekty takiego działania oraz potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego.