Flota Kolei Czeskich powiększa się o kolejne 6 lokomotyw Vectron

Flota Kolei Czeskich powiększa się o kolejne 6 lokomotyw Vectron

14 marca 2021 | Źródło: Koleje Czeskie
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie wydzierżawiły już pięć wielosystemowych lokomotyw elektrycznych serii 193 Vectron od Rolling Stock Lease, ostatni szósty pojazd zostanie przekazany za kilka dni. Przewoźnik powiększa tym samym istniejącą flotę 11 pojazdów tego typu, które są regularnie wykorzystywane w przewozach pasażerskich. ČD będzie eksloatowało nowe lokomotywy na linii R18 Praga - Stare Miasto koło Uherské Hradiště, początkowo w formie jazd próbnych z równoczesnym szkoleniem następnych maszynistów.

 

Lokomotywa Siemens Vectron na głównym dworcu kolejowym w Pradze. Fot. Koleje Czeskie / Zdopravy.cz

Nowe pojazdy zastąpią lokomotywy serii 371, które nie będą mogły być eksploatowane na linii R18 od 2022 roku ze względu na zmianę zasilania trakcyjnego na Morawach Środkowych. Lokomotywy 371 są dwusystemowe, z zasilaniem 3 kV DC i 15 kV AC. Koleje Czeskie mają siedem takich maszyn, które po wdrożeniu Vectronów będą wykorzystane do prowadzenia pociągów ekspresowych Děčín.

Fot. Koleje Czeskie / Zdopravy.cz

Koleje Czeskie ogłosiły przetarg na dzierżawę do 50 lokomotyw wielosystemowych, do którego zgłosiło się sześć firm. Ostatecznie jednak słowacka spółka Rolling Stock Lease nie miała konkurencji, ponieważ wszyscy pozostali oferenci, niespełniający warunków zostali wykluczeni z przetargu. Do tej pory Koleje Czeskie przejęły 13 lokomotyw, a do końca października do szóstki z marca dołączy kolejnych siedem. Te, jak informował wcześniej Kurier Kolejowy planowane są do eksploatacji na nowej linii Praga - Lichkov - Wrocław - Gdynia.

Fot. Koleje Czeskie / Zdopravy.cz

Podstawowe dane lokomotyw Siemens Vectron z oznaczeniem 193.695-4 / 698-8 / 699-6 / 769-7 / 963-6 / 696-2:

  • możliwość pracy w 3 systemach zasilania (prąd stały 3 kV, prąd przemienny 25 kV 50 Hz, prąd przemienny 15 kV 16,7 Hz),
  • wyposażone w urządzenia ETCS,
  • znamionowa moc trakcyjna 6400 kW,
  • maksymalna prędkość robocza 200 km / h,
  • dopuszczenie do eksploatacji w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, Polsce, Austrii, Rumunii i na Słowacji.