Pierwszy pociągo-tramwaj Vásárhely 001, został zaprezentowany 20 stycznia 2021 r. na terenie MÁV-START w Szentes. Drugi pojazd przeznaczony do obsługi połączenia między Szegedem a Hódmezővásárhely przyjechał właśnie do Szentes. 37-metrowa, siedemdziesięciotonowa przesyłka ponadgabarytowa opuściła zakłady Stadler Rail Valencia S.A.U 9 marca na trzech ciężarówkach, a następnie przez Francję, Niemcy i Austrię dotarła na Węgry. Po rozładunku rozpoczął się montaż pojazdu. Trzeci pociągo -tramwaj ma przybyć na wiosnę.
Podstawowym celem wdrożenia tramwajowo-kolejowej komunikacji Szeged - Hódmezővásárhely jest poprawa jakości transportu publicznego między Hódmezővásárhely a Szeged, tworząc w ten sposób atrakcyjną i bezpieczną alternatywę dla indywidualnego ruchu samochodowego.
Test ruchowy w celu sprawdzenia działania prototypu został pomyślnie zakończony 4 marca na trasie Szentes-Mindszent-Szentes. 10 marca odbył się również oficjalny test jazdy na "dużej kolei" na trasie Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged, po którym nastąpiła oficjalna kontrola i test pojazdu na nowej linii tramwajowej Hódmezővásárhely.
37-metrowy, 71-tonowy, hybrydowy pociągo - tramwaj spalinowo-elektryczny ma 216 miejsc siedzących. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego może poruszać się liniami tramwajowymi Szeged i Hódmezővásárhely z maksymalną prędkością 50 km / h, na otwartej linii kolejowej między dwoma miastami będzie mógł przewozić pasażerów, z napędem diesla i dozwoloną prędkością 100 km / h. Wygodne, w dużej mierze niskopodłogowe i bezbarierowe pojazdy CityLink będą wyposażone w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej, klimatyzację, jasną, przestronną kabinę i najnowocześniejszy system kamer pokładowych. W dwóch wielofunkcyjnych przestrzeniach przewidziano również miejsca przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich, rowerów lub wózków dziecięcych.
Pociągo-tramwaj będzie kursował w Szeged na linii tramwajowej 1, ze stacji kolejowej Szeged do stacji kolejowej Szeged-Rókus, a następnie po linii kolejowej nr 135 łączącej Szeged z Békéscsaba do Hódmezővásárhely. Na stacji Hódmezővásárhely Népkert zjedzie z linii kolejowej i pojedzie po linii tramwajowej przez miasto do głównego dworca Hódmezővásárhely. Na linii tramwajowo-kolejowej zbudowano prawie czterokilometrowy, jednotorowy odcinek tramwajowy w Hódmezővásárhely z łącznie pięcioma zwrotnicami i sześcioma przystankami oraz przyłączem do sieci trakcyjnej. W części miejskiej powstały trzy, dwutorowe przystanki, na których mogą wyminąć się pociągo-tramwaje jadące w przeciwnych kierunkach. W ramach budowy w Hódmezővásárhely powstał parking P + R na 94 samochody i 900 rowerów.
Oprócz linii tramwajowej wyremontowano linię kolejową nr 135 dzieki czemu czas przejazdu pozostałych pociągów pasażerskich relacji Szeged - Békéscsaba zostanie skrócony o 7 minut.
Pociągo-tramwaj będzie kursował co 20 minut w godzinach szczytu, co 30 minut po za godzinami szczytu i co 60 minut późno w nocy. Planowany czas podróży między dwoma stacjami kolejowymi wyniesie 42 minuty, a między śródmieściami Szeged i Hódmezővásárhely 32 minuty. W ramach projektu zostało zamówionych 8 nowych pojazdów od Stadler Rail Valencia S.A.U
Główne parametry techniczne hybrydowych pojazdów tramwajowo-kolejowych Szeged-Hódmezővásárhely należących do rodziny pojazdów CityLink produkowanych przezStadler Rail Valencia S.A.U.:
- Długość pojazdu: 37,2 m
- Maksymalna szerokość: 2650 mm
- Maksymalna wysokość (z opuszczonym pantografem): 3943 mm
- Masa własna pojazdu: 69,7 tony 92 miejsca (z 16 składanymi siedzeniami) 216 pasażerów (4 osoby / m²)
- W 2 wielofunkcyjnych przedziałach pasażerskich pojazdu znajdują się miejsca dla 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich i miejsca do przewożenia 8 rowerów
- 4-4 (w sumie 8 sztuk) podwójnych drzwi wahadłowo-przesuwnych na stronie, w układzie symetrycznym.
- Posiada 1 platformę ruchomą dla peronów o wysokości wsiadania 360 mm i 2 platformy ruchome dla peronów o wysokości wsiadania 600 mm
- Swobodny dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich do wielofunkcyjnych przedziałów pasażerskich pojazdu zarówno na platformach miejskich sk + 30 cm, jak i z peronów kolejowych sk + 55 cm. (ponad główkę szyny)
- Średnica koła nowego 720 mm, zużytego 640 mm
- Znamionowa moc wbudowanego elektrycznego silnika trakcyjnego: 4X145 kW