Czeski Instytut Badawczy Kolejnictwa poinformował, iż wczoraj (17.03.2021r) do Velimi na testy przybyła lokomotywa hybrydowa wyprodukowana przez chińską firmę CRRC Zhuzhou Locomotive (CRRC ZELC) przeznaczona dla węgierskiego przewoźnika Rail Cargo Hungaria.
Bizon to lokomotywa hybrydowa zamówiona przez spółkę zależną Austriackich Kolei Federalnych ÖBB Rail Cargo Hungary. Lokomotywa może działać także na zasilaniu bateryjnym do manewrowania lub eksploatacji na krótkich dystansach. Jest wyposażona w akumulator „super ostatniej mili”, który jest ładowany energią z sieci napowietrznej podczas pracy i waży 90 ton.
Lokomotywa jest w Europie od listopada, a w styczniu przewoźnik poinformował o rozpoczęciu pierwszych testów na torze Wegberg-Wildenrath w Niemczech.
Przewoźnik zamówił dwie lokomotywy do obsługi liniowej oraz dwie lokomotywy manewrowe. CRRC ZELC ma trzy lata, od podpisania umowy we wrześniu 2019 r., na uzyskanie dla dwóch lokomotyw homologacji typu na Węgrzech. Umowa dotyczy czteroletniej dzierżawy z opcją przedłużenia lub kupna. Jeżeli lokomotywy spełnią oczekiwania zamawiąjącego to RCH zdecyduje się na zakup do 20 lokomotyw każdego typu.
Lokomotywa ma moc 5,6 MW, maksymalna prędkość 140 km / h. Będzie wykorzystywana głównie do transportu pociągów ze stacji załadunkowych w pobliżu zelektryfikowanych linii.
Nowa lokomotywa ma zostać dopuszczona do eksploatacji na Węgrzech, w Chorwacji, Serbii, Rumunii, Grecji i Bułgarii.